2023-03-01

Nordnets kunder kjøper aksjer for en halv milliard kroner

Markedet legger bak seg en ruglete februar måned med mye selskaps- og makronyheter. Da "alle" trodde rentetoppen var nådd, begynte markedet å prise inn enda flere hevinger.

Private investorer hos nettmegleren Nordnet omsatte aksjer for 27,3 milliarder kroner i februar, og netto ble det kjøpt aksjer for 486 millioner kroner. Aker BP troner på toppen over de mest kjøpte aksjene, med et nettokjøp på 488 millioner kroner. Equinor topper salgslisten, med et nettosalg på 95 millioner kroner.

• Selv om oljeprisen har fortsatt ned i 2023 leverte Aker BP solide kvartalstall for fjerdekvartal. Økt utbytte, fra 2 dollar i 2021 til 2,2 dollar i 2023, ble også tolket positivt av investorene.

• Equinor kom også med fantastiske tall og steg over 7 prosent ved fremleggelse av kvartalstallene. Investorene jublet også her for økt utbytte, men aksjen har falt noe tilbake utover måneden. Dette har nok ført til at flere av våre kunder har solgt seg ned i aksjen.

Børsmåneden februar har vært svært travel. Kvartalstall og markronyheter har preget markedet positivt og negativt. Det har vært flere gode tall fra de store globale selskapene, men økt frykt for høyere inflasjon og stigende renter har på sin side dratt markedene ned.

• Markedet er litt i villrede om dagen. Vi får positive og negative nyheter om hverandre som får markedet til å bli litt retningsløst på kort sikt. Aktørene vil følge makrotallene som kommer fremover nøye, og et hvert tegn til enda høyere inflasjon vil påvirke markedet negativt, forteller Mads Svendsvik Johannesen, investeringsøkonom i Nordnet.

Nordnet-kundene kjøper tapere og selger vinnere

I løpet av januar måned har råvarer og teknologi vært mest populært blant Nordnets kunder. Aker BP og Vår Energi er de store favorittene.

• Vår Energi har på mange måter hatt mye stang ut. Markedet for både olje og gass har vært enormt sterkt det siste året, men Vår Energi har slitt med flere selskapsspesifikke hendelser. Dette virker som at kundene velger å se bort ifra og kjøper aksjen.

På salgstoppen troner Equinor, Europris og Nordic Semiconductor som de mest solgte aksjene i februar måned.

• Nordic Semiconductor kom med svært svake kvartalstall, som førte til at investorene gikk på en ordentlig skrell. Dette har nok ført til at flere har valgt å selge aksjen i søken mot å finne selskaper som opplever medvind i markedet, avslutter investeringsøkonomen.

Mest kjøpte aksjer

TGS ASA -32 220 852
FRONTLINE PLC -30 356 832
KONGSBERG AUTOMOTIVE -27 269 755

For mer informasjon, kontakt:
Mads Johannesen, Investeringsøkonom Nordnet Norge, tel. 936 583 83
E-mail: mads.johannesen@nordnet.no

Nordnet er en digital bank for sparing og investeringer som opererer i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Med brukervennlighet, tilgjengelighet, et bredt tilbud og lave priser, gir vi kundene våre muligheten til å nå sine ambisjoner som sparere. Besøk oss på www.nordnet.no, www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.