2020-11-04

Ny handelsrekord i gaming-aksjer blant profesjonelle tradere

I tillegg til å være en dominerende aktør blant private sparere har også Nordnet en stor andel av de private profesjonelle kundene. De såkalte «daytraderne». Oktober måned har vært preget av store svingninger i markedet og enkeltpapirer. De profesjonelle aktørene har fortsatt å handle sine yndede trading-favoritter.

Aktive profesjonelle kunder hos nettmegleren Nordnet omsatte finansielle instrumenter for 9,9 milliarder kroner i oktober. Daglig snitthandel blant de aktive kundene beløp seg på 8000 handler per dag for de norske kundene.

Av den totale handelen på 9,9 milliarder sto aksjer for 8,5 milliarder kroner. I tillegg til dette var handelen i finansielle derivater, herunder warrants, opsjoner, og forward kontrakter og på 1,4 milliarder kroner.

Den mest handlede aksjen var Evolution Gaming Group, som ble omsatt for over 2 milliarder kroner i løpet av oktober måned. Man ser også en sterk trend i både Nel og Rec Silicon, som har blitt handlet for henholdsvis over 940 og 897 millioner kroner.

• Det har ikke manglet på både makro og selskapsnyheter i oktober måned. Markedet preges av økt coronasmitte, et forestående presidentvalg i USA og selskapstall. Disse tre faktorene gjør markedet ekstra nervøst og man ser at investorer har priset inn økte svingninger fremover. Et bevis på dette er fryktindeksen (VIX) som er opp 40 prosent i løpet av oktober måned.
  • Evolution Gaming Group er den soleklart mest handlede aksjen i oktober måned. Gaming sektoren har virkelig fått sin renessanse i 2020 og selskapet kom tidligere i oktober med veldig gode tall og klarer å øke sine marginer. Selv om selskapet har steget over 130 prosent så langt i år, fortsetter selskapet og vokse kraftig. Likviditeten i aksjen er også på linje med de store OBX aksjene i Norge, som er meget positivt for tradere, forteller Investeringsøkonom i Nordnet, Mads Johannesen.
  • Handelen i Evolution Gaming Group oversteg også 2 milliarder kroner i løpet av oktober måned. Dette er all-time-high for en spesifikk aksje og det sto for over 20 prosent av total handel, fortsetter Johannesen.

I løpet av oktober måned har markedet igjen blitt bekymret over den stadig stigende coronasmitten globalt og de langsiktige konsekvensene dette har på økonomisk vekst. Selv om dødeligheten ser ut til å ha stabilisert seg, ser man derimot en sterk økning i nye smittetilfeller og innleggelse på sykehus. Per i dag har vi over 10 millioner aktive smittetilfeller globalt, der omtrent 1 prosent karakteriseres som kritiske tilfeller.
Dette har ført til sterke nasjonale tiltak globalt, og Wales har blant annet besluttet å stenge ned hele landet i to uker. Her hjemme har også regjerningen iverksatt strengere tiltak som følge av økt global og nasjonal smitte. Den siste tids børsutvikling viser også at markedet nå er noe mer i «risk off» modus og flere aktører har valgt å vekte seg ned i et aksjemarked som siden bunnen av mars har steget kraftig.

• Et av selskapene som har opplevd en fantastisk måned er Rec Silicon. Selskapet har kunne melde en rekke positive nyheter i oktober og har steget over 120 prosent i oktober. Det har også våre tradere fått med seg, og har handlet aksjen i stort monn med suksess, avslutter Johannesen.
Verdipapirinstrument Omsatt i kroner
Totalt omsatt 9 905 506 392
SE0012673267 | Evolution Gaming Group AB 2 002 290 957
NO0010081235 | NEL 940 126 965
NO0010112675 | REC Silicon 897 634 184
NO0010785967 | Quantafuel 306 830 412
NO0010715139 | Scatec Solar 294 050 997
NO0010096985 | Equinor 263 668 334
SE0003366871 | SAS AB 228 105 566
SE0000872095 | Swedish Orphan Biovitrum AB 208 533 629
SE0005162880 | Diamyd Medical AB ser. B 172 359 493
NO0010345853 | Aker BP 166 316 706

For mer informasjon, kontakt:
Mads Johannesen, Investeringsøkonom Nordnet Norge, tel. 936 583 83
E-mail: mads.johannesen@nordnet.no

Nordnet er en digital bank for sparing og investeringer som opererer i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Med brukervennlighet, tilgjengelighet, et bredt tilbud og lave priser, gir vi kundene våre muligheten til å nå sine ambisjoner som sparere. Besøk oss på www.nordnet.no, www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.