2016-09-30

Ny och gammal folkaktie toppar i september

Septemberbörsen bjöd på ökad turbulens efter sommarens starka uppgång. Det amerikanska valet, ränteutvecklingen i USA och oro kring den europeiska banksektorn präglade börsen under månaden.

Under september fanns ingen tydlig trend kring vilken typ av bolag de svenska privatspararna fokuserade på. Noterbart är att spararfavoriterna H&M och Fingerprint Cards var de mest populära aktierna under september. Novo Nordisk var mest köpta aktie i augusti och populariteten höll i sig under september, trots en fortsatt svag utveckling.

– H&M har haft en tung tid på börsen och många sparare ser möjligheter i att aktien bottnar snart. Deras försäljningsstatistik för augusti var svag och det finns många utmaningar framöver med allt högre konkurrens, pressade marginaler och en onlineförsäljning som måste växla upp, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

På säljsidan utmärkte sig Arcam och Haldex på grund av bud. I Haldex fall en komplex situation med många olika scenarion för aktieägarna att ta ställning till.

– Efter en budstrid i Haldex med tre tyska bolag involverade stod det mellan att acceptera något av buden eller sälja i marknaden till några kronor extra. Många av aktieägarna har valt att sälja innan budstriden är avgjord och det tror jag var ett bra beslut, säger Joakim Bornold.

Mest köpta aktier Mest sålda aktier
HENNES & MAURITZ B  ARCAM AB
FINGERPRINT CARDS B  HALDEX
Dometic Group AB  AcadeMedia AB
NOVO NORDISK B  RESURS HOLDING AB
INVESTOR B  VOLVO B
TOBII TECHNOLOGY  SWEDBANK AB
Kinnevik AB  BETSSON B
ICA GRUPPEN  WilLak AB
Telia Company AB  SSAB B
AXFOOD  APPLE COMPUTER

För mer information, kontakta:
Joakim Bornold, sparekonom, 0700 990299
E-post:
Joakim.bornold@nordnet.se
Twitter: @JockeNordnet

Nordnet är en bank för investeringar i aktier och fonder som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Idén bakom Nordnet är att ge kunderna kontrollen över sina pengar och investeringar, och målet är att bli förstahandsvalet för sparande i Norden. Nordnet AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm. Besök oss på www.nordnetbankab.wpengine.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.