2009-06-02

Ny rekord i handelsaktivitet hos internetmæglerne

I maj måned gennemførte de private investorer det hidtil største gennemsnitlige antal handler hos internetmæglerne pr. handelsdag på Københavns Fondsbørs. Med 14.270 handler pr. handelsdag blev den tidligere rekord fra oktober 2008 på 13.662 daglige handler slået. Det var samtidig en stigning på 88% i forhold til maj måned 2008 med 7.584 handler pr. handelsdag, og en stigning på 28% i forhold til april måned 2009 med 11.157 handler pr. handelsdag.

”Optimismen er virkelig kommet tilbage hos de private. Flere og flere skal nu med på vognen, og det er helt klart at mange investorer ikke tør vente længere på sidelinjen. Samtidig ser vi at risikovilligheden øger i takt med den seneste periodes kursstigninger. Small-Cap aktier handles hyppigere nu, og belåningen af aktier steg markant i maj måned”, siger Max Gandrup, Country General Manager for Nordnet Danmark og fortsætter:

”Maj måned blev handelsmæssigt set en af Nordnets bedste nogensinde. Vores markedsandele var rekordhøje, og der blev sat hele tre handelsrekorder i starten af måneden. Derudover fik vi den største kundetilstrømning nogensinde”.

Vestas fortsat i top
Vestas var med 72.966 handler i maj måned atter den mest handlede aktie hos internetmæglerne. Investea Stockholm Retail og NKT Holding var nye på månedens topliste.

De fem mest populære aktier i maj blandt de private investorer hos internetmæglerne var Vestas, FLSmidth & Co., Carlsberg B, Danske Bank og Investea Stockholm Retail.

Internetmæglernes Top 10 liste:

For table see PDF

Kilde: Nordnet Bank og Københavns Fondsbørs.
Internetmæglerne er Nordnet Bank, E-Trade Bank og Saxo Bank.

Nordnets kunder nettokøbte aktier for 103 mio. kr.

Nordnets kunder var i maj måned nettokøbere af aktier med sammenlagt 103 mio. kr., hvoraf nettokøbet alene i den seneste uge var på 110 mio. kr. Største nettokøb hos Nordnet gennemførtes i Vestas og FLSmidth & Co. med henholdsvis 49,6 mio. kr. og 21,3 mio. kr. Største nettosalg gennemførtes i Novo Nordisk og Investea Stockholm Retail med henholdsvis 19,0 mio kr. og 11,2 mio. kr.

”De private investorer hev gevinsterne hjem i april måned, og de var også nettosælgere i de første 3 uger af maj måned. Men i takt med at aktiekurserne faldt i den sidste uge, var der mange private, som så dette som en udmærket købsmulighed. Dette betød det højeste nettokøb af aktier nogensinde hos Nordnet på en enkelt uge”, siger Max Gandrup, Nordnet Danmark.

Nordnets kunders største nettokøb og nettosalg i maj måned:

Kilde: Nordnet Bank

Statistik privat aktiehandel

Kilde: Nordnet Bank og Københavns Fondsbørs.

Filer