2016-03-30

Ökad riskaptit bland privatspararna

Mars månads första hälft bjöd på en börsuppgång som andra halvan sedan raderade ut. Allt större fokus på makroekonomi och statistik gjorde att oron för en svagare konjunktur kom tillbaka. Trots det så var det aktiefonder som dominerade på köpsidan.

Tio av tio fonder på köpsidan var aktiefonder. Riskaptiten är fortsatt hög bland Nordnets sparare.

Riskaptiten är hög. Aktiefonder dominerar nu totalt, tio av tio fonder på topplistan är just aktiefonder, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

Det är bred exponering mot aktiemarknaden som globalfonder som lockar, men även småbolagsfonder har gjort comeback efter att ha legat på säljsidan ett tag.

På säljsidans tio i topp är det idel ränte- och hedgefonder. Hedgefondernas problem att nå sina avkastningsmål och räntefondernas svårigheter att nå positiv avkastning leder till att kunderna väljer andra alternativ.

Det finns ingen mening i att ligga i räntefonder just nu. Jag tycker att kunderna gör rätt som väljer alternativ som sparkonto eller aktiefonder om det är på längre sikt, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet

Något som sticker ut är att tre av fonderna är euroobligationsfonder, vilket tyder på att spararna räknar med en starkare krona framöver.

Mest köpta fonder Mest sålda fonder
SPILTAN AKTIEFOND INVESTMENTBOLAG SEB ASSET SELECTION OPPORTUNISTIC
SPP AKTIEFOND  USA EXCALIBUR FOND
DIDNER & GERGE AKTIEFOND SVERIGE  DNB FUND NAVIGATOR
SKAGEN GLOBAL BRUMMER MULTI-STRATEGY 2XL
DIDNER & GERGE SMÅBOLAG HANDELSBANKEN EURO OBLIGATION
DNB GL INDEKS BRUMMER MULTI STRATEGY
LANNEBO SMÅBOLAG AXA WF PLANET BONDS A EUR
DANSKE INVEST GLOBAL INDEX RHENMAN HEALTHCARE EQUITY L/S
SKAGEN KONTIKI FIM EURO ACC
ROBUR ACCESS ASIEN SEK ATLANT STABILITY

För ytterligare kommentarer kontakta:
Joakim Bornold, sparekonom Nordnet, 0700-99 02 99
E-post: joakim.bornold@nordnet.se
Twitter: @JockeNordnet

Nordnet är en bank för investeringar i aktier och fonder som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Idén bakom Nordnet är att ge kunderna kontrollen över sina pengar och investeringar, och målet är att bli förstahandsvalet för sparande i Norden. Nordnet AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm. Besök oss på www.nordnetbankab.wpengine.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.