2014-12-01

Oljeprisfall lokker nordmenn til energiaksjer

Kunder av Nordnet, Netfonds og Skandiabanken benyttet kursfallet i november til betydelige aksjekjøp på Oslo Børs. Totalt økte de aksjebeholdningen med 227 millioner, og det var energiaksjer som tiltrakk seg mest nye investeringer. 47 prosent av nettokjøpene ble gjort i energiaksjer, en sektor som utgjør 1/3 av markedsverdien på Oslo Børs.

Kursene på Oslo Børs svingte betydelig i november. Hovedindeksen startet måneden med pen oppgang men falt 6,6 prosent siste uke og endte dermed måneden med et samlet fall på 3,3 prosent.

Det er klok investoradferd å benytte kursfall til å kjøpe aksjer, sier Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom i Nordnet. Store bevegelser i kjente aksjer tiltrekker seg alltid interesse, og er tydelig at kundene posisjonerer seg for at disse aksjene snart skal svinge opp igjen. Sjelden har vi sett så tydelig at kundene selger vinnerne og kjøper taperne, sier Strøm.

DNB var mest kjøpte enkeltaksje, men ellers var 6 av de 10 mest kjøpte aksjer energiaksjer som Statoil, BW LPG, Det Norske Oljeselskap og Seadrill. Høyest på salgslisten kom Norwegian Air Shuttle, Schibsted og REC Solar. Aller mest handler var det i REC Silicon foran DNO International.

Mest handlede aksjer i oktober hos Nordnet, Netfonds og Skandiabanken:

Selskap Antall handler
Hurtigruten -16 532 823
DNO -15 075 674
Avance Gas Holding -13 217 994

For mer informasjon kontakt:
Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom Nordnet Norge
Telefon +47 922 19 068|e-post karl.oscar.strom@nordnet.no |Twitter @KarlNordnet

Nordnet is a Nordic online bank with about 533,300 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We offer private individuals and companies services that make it possible to take control over their financial future. We target conscientious savers in the Nordic countries. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.