2013-08-30

Omättligt sug efter bankaktier trots hot och oro

Stockholmsbörsen sjönk svagt under augusti samtidigt som omsättningen var den lägsta hittills i år. Sommaroptimismen höll i sig till mitten av månaden därefter ökade nervositeten till följd av oroligheterna i Egypten och Syrien tillsammans med uttalanden från amerikanska centralbanken om snabbare avveckling av stimulanser.

Bland kunderna hos Nordnet märktes, i motsats till börsens omsättning, en ökad aktivitetsnivå när aktiehandeln steg med cirka 17 procent jämfört med månaden innan. Stora köp i bankaktierna ökade handeln under slutet av månaden. Kunderna nettoökade även sin totala aktieexponering något under månaden. Mönstret från juli upprepade sig då H&M-aktien toppade säljlistan och Swedbank toppade köplistan. Köptrycket i bankaktierna var mycket stort och alla storbanker finns med i köptoppen.

Finansmarknadsministern skärpte i slutet av augusti hotet om högre kapitaltäckning för bankerna. Detta gav många professionella investerare kalla fötter medan privatspararna istället har passat på att storköpa aktier i bankerna när kurserna föll tillbaka. Köptrycket har varit kompakt under slutet av månaden, säger Günther Mårder, sparekonom på Nordnet Bank.

H&M-aktien är den överlägset mest ägda aktien bland Nordnets kunder eftersom aktien återfinns i över 13 procent av alla aktieportföljer. Men antalet har minskat sedan årsskiftet och särskild mycket under juli och augusti. Allt fler verkar tvivla på bolagets tillväxtkraft och därmed även på aktiens höga värdering, fortsätter Mårder.

Många sparare köpte Sandvikaktier i början av sommaren men efter sensommarens kraftiga uppgång har allt fler börjat sälja av aktier. Snabba uppgångar brukar locka privatsparare att sälja av aktierna snabbare än planerat, avslutar Mårder.

Mest nettoköpta aktier Mest nettosålda aktier
SWEDBANK AB HENNES & MAURITZ B
SV HANDELSBANKEN A SANDVIK
SEB A BOLIDEN
INDUSTRIVÄRDEN C ERICSSON B
SKF B LUNDIN MINING
VOLVO B SSAB A
ASSA ABLOY B ATLAS COPCO A
MELKER SCHÖRLING AB SECURITAS
NORDEA KINNEVIK INVESTMENT B
MEDA A ATLAS COPCO B

Statistiken som presenteras baseras på Nordnet Banks cirka 230 000 svenska konton.

För ytterligare kommentarer, kontakta:
Günther Mårder, Sparekonom Nordnet, 0704 – 36 21 44
Twitter: @gunthermarder
Blogg: http://www.nordnetbloggen.se/author/gunther-marder/
Email: gunther.marder@nordnet.se

Nordnet is a Nordic online bank with about 467,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We provide services that simplifies savings and loans. With a modern and smart approach, we focus on active savers. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.