2012-08-03

Osakekauppa heinäkuussa: piensijoittajat kahmivat salkkuihinsa Nokiaa

• Tuloskausi jälleen täynnä yllätyksiä.
  • Piensijoittajat kävivät lomakuukautenaan kauppaa lähes kesäkuun malliin.
  • Nokialta pieni valonpilkahdus.
  • Online-välittäjien kauppamäärät laskivat 36,3 % edellisvuoteen verrattuna.
  • Piensijoittajat netto-ostivat 110,6 milj. eurolla.

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnet, Nordea, UB, FIM, Saxo Privatbank) kautta tehtyjen osakekauppojen euromääräinen vaihto pysyi heinäkuussa lähes edelliskuukauden tasolla. Koko pörssin vaihto laski puolestaan 9,9 prosenttia. Online-välittäjien kauppamäärät laskivat 5,3 prosenttia, ja koko pörssin kauppamäärät laskivat 8,7 prosenttia. Edellisvuoden tasoihin verrattuna koko pörssin kauppamäärät laskivat noin 5,6 prosenttia ja yksityissijoittajien kauppamäärät puolestaan nousivat 7,8 prosenttia.

Heinäkuussa alkanut tuloskausi toi taas yllätyksiä mukanaan. Voimakkaita kurssiliikkeitä nähtiin sekä ylös että alas, kun yhtiöt julkaisivat toisen kvartaalin tuloksensa. Tuloskaudesta huolimatta euroalueen kriisiin liittyvät seikat, kuten Espanjan ja Italian lainojen korkotasot, dominoivat lööppejä myös heinäkuussa. Taloudellisen tilanteen epävarmuus heijastui myös monen yhtiön varovaisiin loppuvuoden ennusteisiin.

”Kaupankäyntivolyymit eivät perinteisenä kesälomakuukautena eronneet paljoa kesäkuun lukemista. Vaikka suuri osa piensijoittajista olikin lomalla, riitti heinäkuussa tapahtumia, jotka saivat sijoittajat painamaan osto- ja myyntinappia. Mielenkiintoista on, että piensijoittajat netto-ostivat yhteensä yli 100 miljoonalla eurolla heinäkuussa, kun taas kesäkuussa piensijoittajat nettomyivät yhteensä noin 5 miljoonalla eurolla. Piensijoittajien keskuudessa vallitsi siis heinäkuussa pienimuotoinen ostohuuma”, Nordnet Suomen maajohtaja Niklas Odenwall kertoo.

”Piensijoittajien kestosuosikki Nokia toi viimein pienen valonpilkahduksen tilastaan tulosjulkistuksen yhteydessä. Vaikka tulos oli odotetusti huono, oli muun muassa kohtuullisen hyvänä säilynyt kassa merkki siitä, että tulevaisuus voi olla kirkkaampi. Kurssi onkin noussut yli 30 % heinäkuun pohjalukemista”, Odenwall jatkaa.

Nokia ostetuin, Sampo myydyin

Online-välittäjien kautta ostettiin kesäkuussa eniten Nokiaa ja seuraavaksi eniten Fortumin osakkeita. Nettomääräisesti myydyimpien listan kärjessä olivat Sampo ja Metso.

”Ei ole yllätys, että Nokia löytyy ykkössijalta sekä kauppamäärissä että netto-ostoissa. Piensijoittajilla on uskoa yhtiön tulevaisuuteen ja luottoa, että yhtiö nousee pohjista. Fortumin kakkossija voidaan osittain selittää historiallisen alhaisella arvostustasolla, mutta myös yhtiön korkea osinkotuotto houkuttelee sijoittajia”, Odenwall toteaa.

”Nettomyydyimpien osakkeiden kärjestä löytyy Sampo. Tähän saattaa olla syynä Sammon osakkeen vahva kurssikehitys kesän aikana, joka on saanut piensijoittajat kotiuttamaan voittojaan”, Odenwall päättelee.

Lisätietoja antaa:
Niklas Odenwall, Nordnet Suomen maajohtaja
+358 40 565 6043

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 420,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Filer