2016-08-03

Osakekauppa heinäkuussa: Tuloskauden alussa iskettiin myyntivaihde silmään

Odotettua paremmat tuloskatsaukset virittivät kansan myyntituulelle. Suomalaisten piensijoittajien osakepaino keveni heinäkuussa peräti 126 miljoonalla eurolla. Luku on vuodenaikaan nähden merkittävä. Erityisesti tuloskatsauksestaan selvän kurssinousun kokeneita yhtiöitä myytiin reilulla kädellä.

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnet, FIM, Nordea, Pohjola, UB) kautta tehtyjen osakekauppojen euromääräinen vaihto laski heinäkuussa 15,6 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Myös Helsingin pörssin yhteenlaskettu vaihto putosi 16,3 prosenttia vuodentakaisesta heinäkuusta. Online-välittäjien kauppamäärät vähentyivät edelliskuusta euromääräisesti 17,8 prosenttia. Koko pörssin osalta kauppamäärät supistuivat euroissa 16,4 prosenttia.

Edellisvuoden vertailukaudesta koko pörssin kauppojen kappalemäärät laskivat 4,9 prosenttia. Yksityissijoittajien kauppoja toteutettiin 9,1 prosenttia viime vuoden heinäkuuta vähemmän. Koko pörssin kappalemääräiset kaupat laskivat viime kuusta 10,3 prosenttia. Yksityissijoittajilla lasku oli 13,9 prosenttia.

Mikä pankkikriisi? – ostoslistan kirkkaimmassa kärjessä finanssiosakkeet

Vuoden ensimmäisen puoliskon aikana piensijoittajat saivat uutisvirrasta kylmää vettä niskaansa. Ensin otsikoihin nousi Kiinan talouden epävarmuus, sitten mahdollinen Brexit ja nyt eurooppalainen pankkisektori. Piensijoittaja ei ole kuitenkaan alkanut painia lakanoidensa kanssa, sillä heinäkuun netto-ostetuimpien osakkeiden listalta ei voi havaita merkkiäkään uuden eurooppalaisen pankkikriisin pelosta, kertoo Nordnet Suomen maajohtaja Niklas Odenwall.

Piensijoittajan ostoslistan kärjestä löytyy Helsingin pörssin finanssiosakkeiden kärkikaksikko, Sampo ja Nordea. Valinnat edustavat varsinaisia osinkosalkun kivijalkoja. Strategia on perusteltu, sillä nykyinen epävarmuus lienee omiaan pitkittämään keskuspankin aktiivista roolia markkinoilla. Toteutuessaan tämä pitää korot alhaalla ja nostaa osingot yhä enemmän muotiin, jatkaa Odenwall.

Villinä korttina moni piensijoittaja tarttui heinäkuussa myös Commerzbankin Nintendo-viputuotteisiin, näkemyksen osalta Pokemon-huumaista kurssinousua veikaten, lisää Odenwall.

Konepajaosakkeet myyntiin

Heinäkuussa suomalaisten piensijoittajien kymmenen nettomyydyimmän osakkeen joukossa joka toinen yhtiö kytkeytyy konepajasektoriin. Pahimpien Kiinan-huolten väistyttyä Outokummun, Koneen, Metson, Cargotecin ja Konecranesin osakkeet kirmasivat koilliseen. Pikavoitto sai useat sijoittajat keventämään sektorin painoarvoa salkuissaan, analysoi Odenwall.

Erityisesti Koneen osake oli viimeisten 12 kuukauden aikana koetussa kurssikuopassa voimakkaasti netto-ostettu, joten kesän aikana tapahtunut myyntiliike on kotiuttanut suomalaisille piensijoittajille kymmenien miljoonien eurojen pikavoitot, taustoittaa Odenwall.

Tuloskauden positiivisista yllättäjistä luovuttu varsin yksituumaisesti

Piensijoittajat nettomyivät heinäkuun aikana huiman määrän osakkeita erityisesti niistä yhtiöistä, jotka raportoivat odotettua parempia puolivuotistuloksia ja nauttivat siksi ripeästä ja varsin yllättäen tulleesta kurssinoususta. Yleisen markkinatilanteen huolien säilyessä yhä moninaisina voi ennakoida, että kurssinousun sattuessa myyntisormi on herkässä jatkossakin, sanoo Odenwall.

Lisätietoja antaa:

Niklas Odenwall, Nordnet Suomen maajohtaja, +358 40 565 6043

niklas.odenwall@nordnet.fi

Taulukko 1. Osakevaihto ja -kauppojen määrä online-välittäjillä (Nordnet, FIM, Nordea, Pohjola ja UB)

Heinäkuu   2016 Heinäkuu 2015 Muutos ed. Toukokuu 2016 Muutos ed.
Välittäjä Vaihto   (EUR) % Vaihto   (EUR) vuoteen Vaihto   (EUR) kuukauteen
Nordnet 759 802 406 4,36 749 198 433 +1,42 % 711 752 780 +6,75 %
FIM 211 263 334 1,21 267 095 686 -20,90 % 234 707 705 -9,99 %
Nordea 820 407 017 4,71 1 119 557 124 -26,72 % 1 153 814 375   -28,90   %
Pohjola 393 103 923 2,25 416 640 447 -5,65 % 530 912 472 -25,96 %
UB 31 597 058 0,18 73 547 370 -57,04 % 63 957 201 -50,60 %
Yhteensä 2 216 173 738 12,71 2 626 039 060 -15,61 % 2 695 144 533 -17,77 %
OMXH Vaihto (yhteensä) 17 435 164 690 100 20 833 957 358 -16,31 % 20 847 427 494 -16,37 %
Heinäkuu   2016 Heinäkuu   2015 Muutos ed. Toukokuu   2016 Muutos ed.
Välittäjä Kaupat   (kpl) % Kaupat   (kpl) vuoteen Kaupat   (kpl) kuukauteen
Nordnet 207 445 6,36 212 406 -2,34 % 207 982   -0,26   %
FIM 49 479 1,52 52 579 -5,90 % 57 157   -13,43   %
Nordea 158 322 4,86 203 875 -22,34 % 200 765 -21,14 %