2012-01-05

Osakekauppa joulukuussa: ei vielä selkeää suuntaa

• Vuoden viimeisen kuukauden osakekauppa heijasteli jo totuttuun tapaan päättäjien ennakoituja toimia eurokriisin ratkaisemiseksi.
  • Paljon odotettua nousurallia ei loppuvuodesta nähty – siitä huolimatta aiempien kuukausien paniikki vaikuttaa vihdoin väistyneen vähintäänkin varovaisen optimismin tieltä.
  • Online-välittäjien kauppamäärät vähenivät joulukuun aikana 5 prosenttia, kun taas euromääräinen vaihto laski 40 prosenttia edellisestä vuodesta.
  • Edellisen kuukauden kaltainen vahva 184 milj. euron ostoryntäys kääntyi myynneiksi. Joulukuun aikana osakkeita myytiin nettomääräisesti 15 milj. euron arvosta.

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnet, Nordea, UB, FIM, Saxo Privatbank) kautta tehtyjen osakekauppojen euromääräinen vaihto laski joulukuussa noin 39 prosenttia edelliskuuhun verrattuna. Koko pörssin vaihto laski puolestaan 27 prosenttia. Online-välittäjien kauppamäärät laskivat vastaavasti lähes 33 prosenttia ja pörssissä 23 prosenttia. Edellisvuoden tasoihin verrattuna pörssin kauppamäärät nousivat noin 43 prosenttia, ja yksityissijoittajien vähenivät 5 prosenttia. Automatisoitu kaupankäynti näkyi vahvasti myös tarkasteltaessa koko vuoden kauppamäärien kehitystä.

”Pörssin alamäki jatkui joulukuun puolen välin tienoille, jonka jälkeen trendi kääntyi yltymättä kuitenkaan varsinaiseksi ralliksi. Yksittäisissä osakkeissa nähtiin jälleen huomattavia arvonnousuja, vaikka lähtötasot olivatkin alhaiset. Loppukiristä huolimatta joulukuun tuotot jäivät silti varsin vaatimattomille tasoille. Kyseessä oli taas kerran kuukausi, jolloin aktiivista kaupankävijää palkittiin avokätisesti ostotilaisuuksien oikea-aikaisesta hyödyntämisestä”, Nordnet Suomen maajohtaja Niklas Odenwall toteaa.

”Tällä hetkellä katseet kääntyvät tammikuun puolelle. Se on perinteisesti antanut viitteitä tulevan pörssivuoden mahdollisesta suunnasta. Parin ensimmäisen päivän perusteella viime vuoden paniikkitunnelmat vaikuttavat vihdoinkin väistyneen. Täydellistä varmuutta eurokriisin ratkaisusta saatamme tosin joutua vielä jonkin aikaa odottelemaan”, Odenwall arvioi. ”Sijoittajan näkökulmasta on hyvä pitää mielessä, että pörssivuosi 2011 jäi historiaan yhtenä Helsingin pörssin kehnoimmista. Historia osoittaa, että laskun jälkeen on aina noustu voimakkaasti. Tällöin markkinoiden luottamuksen on ensin pitänyt palautua”, muistuttaa Niklas Odenwall.

Nokia ostetuin, Kone myydyin
Online-välittäjien kautta ostettiin joulukuussa eniten tuttuun tapaan Nokiaa ja seuraavaksi eniten Fortumin, Konecranesin ja Neste Oilin osakkeita sekä hieman yllättäen Seligsonin OMXH25-indeksiosuusrahastoa. Mainittu viiden kärki edusti yli 30 prosenttia kaikista online-välittäjien kautta tehdyistä kaupoista. ”Koko viime vuoden ajalta huomionarvoista on mielestäni se, että kauppamäärällä mitattuna online-välittäjien viiden vaihdetuimman osakkeen joukkoon hieman eri järjestyksessä kuuluivat lähes jokaisena kuukautena Nokia, UPM, Metso ja Sampo”, Odenwall tiivistää.

”Ostetuimpien listan kärkikolmikkoon kuuluivat joulukuussa Nokia, Fortum ja Konecranes. Nettomääräisesti myydyimpien ykkössijalla oli yllättäen Kone ja kakkosena seurasi jo marraskuussa vahvasti samalla listalla sijoittunut Wärtsilä. Kuukauden alkupuolen tunnelmat saivat sijoittajat odotetusti keventämään erityisesti finanssisektorin ja konepajojen osakkeita”, Odenwall jatkaa.

Lisätietoja antaa:
Niklas Odenwall, Nordnet Suomen maajohtaja
+358 40 565 6043

Taulukko 1. Osakevaihto ja -kauppojen määrä online-välittäjillä (Nordnet, Nordea, UB, FIM ja Saxo Privatbank)

Lähde: Nasdaq OMX Nordicin virallinen kuukausitilasto

Taulukko 2. Online-välittäjien 5 kauppamäärältään vaihdetuinta osaketta – joulukuu 2011

Lähde: Nordnetin oma kaupankäyntistatistiikka

Taulukko 3. Online-välittäjien 10 ostetuinta ja myydyintä osaketta – joulukuu 2011

Lähde: Nordnetin oma kaupankäyntistatistiikka

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 405,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Filer