2014-01-07

Osakekauppa joulukuussa: Rakettimainen vuosi päättyi myynteihin

Yksityissijoittajat päättivät menestyksekkään pörssivuoden myyntilaidalla, sillä nettomyyntejä tehtiin joulukuussa yhteensä 38,3 miljoonalla eurolla. Sekä yksityissijoittajien että koko pörssin euromääräinen vaihto laski marraskuusta noin viidenneksellä.

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnet, Nordea, UB, FIM, Saxo Privatbank) kautta tehtyjen osakekauppojen euromääräinen vaihto putosi joulukuussa 20,4 prosenttia marraskuuhun nähden. Koko pörssin vaihto laski hieman vähemmän, eli 17,6 prosenttia. Online-välittäjien kauppamäärät putosivat edelliskuukaudesta 33,0 prosenttia, ja koko pörssin tasolla laskua kertyi 19,7 prosentin verran.

Edellisvuoden joulukuuhun nähden koko pörssin kauppamäärät nousivat 9,2 prosenttia. Yksityissijoittajien kauppamäärät sen sijaan jäivät 6,3 prosenttia alle vertailukauden lukemien. Koko pörssin euromääräinen vaihto nousi vuoden takaisesta 9,7 prosenttia, ja yksityissijoittajienkin osalta 1,6 prosentin verran.

Yksityissijoittajien kiinnostus osakkeita kohtaan säilyi vahvana myös huikean pörssivuoden päätteeksi, vaikkakin kauppa-aktiviteetti laski hieman joulukuussa edellisvuoden vertailuajanjaksoon verrattuna, Nordnet Suomen maajohtaja Niklas Odenwall toteaa.

Outotec ostetuin, Nokia myydyin

Joulukuussa nettomääräisesti ostetuin osake oli Outotec, ja myydyin puolestaan Nokia. Outotecin jälkeen seuraavaksi ostetuimpia olivat Neste ja Fortum, ja myydyimpien päässä kakkosena oli Stora Enso ja kolmosena Sampo.

Nordnetissä kauppaa tehneiden tilien määrällä mitattuna Nokia oli kymmenen suosituimman joukossa ainoa osake, jonka kohdalla myyjien määrä ylitti ostajien määrän. Tarkemmin sanottuna myyjiä oli noin 20 % ostajia enemmän, Odenwall jatkaa.

– Mielenkiintoisena yksityiskohtana mainittakoon top 10 listan ulkopuolelta huikeassa nousussa ollut Elektrobit, jonka kohdalla lähes 90 prosenttia kauppaa käyneistä tileistä toimi ostajan roolissa joulukuussa. Pystysuoraa nousua saattaa osittain selittää se, että ainoastaan puolet osakkeella kauppaa käyneistä tileistä oli myynyt osakkeitaan, Odenwall kertoo.

Lisätietoja antaa:
Niklas Odenwall, Nordnet Suomen maajohtaja
040 565 6043 / niklas.odenwall@nordnet.fi

Nordnet is a Nordic online bank with about 487,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We provide services that simplifies savings and loans. With a modern and smart approach, we focus on active savers. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.