2011-07-04

Osakekauppa kesäkuussa: Kone ulos, Fortum sisään

Kesäkuussa pörssin osakekauppojen lukumäärä nousi reilut 18 %. Eurovolyymit kuitenkin laskivat noin 0,5 %. Yksityissijoittajat jatkoivat salkkujensa riskitason keventämistä ja möivät osakkeita lähes 13 miljoonalla eurolla.

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnetin, Nordean UB:n, FIMin, Saxo-E*Bankin) kautta tehtyjen osakekauppojen euromääräinen vaihto nousi kesäkuussa noin 1 % edelliskuusta koko pörssin vaihdon ollessa 0,5 % miinuksella. Kauppamäärissä ero oli vieläkin suurempi. Pörssikaupat kasvoivat reilut 18 % vähittäisasiakkaiden aktiviteetin noustessa 11 %. Edellisvuoden tasoihin verrattuna pörssin kauppamäärät kasvoivat lähes kolmanneksen.

”Helsingin pörssissä koettiin synkkä kesäkuu kurssien tippuessa lähes kautta linjan. Ilman kuun viimeisten päivien nousurallia luvut näyttäisivät vieläkin rumemmilta. Yksityissijoittajia ja markkinoita ylipäätään huolestuttaa Kreikan tilanne ja mitä USAn talouden kanssa tulee käymään. Epävarmuus markkinoilla pelästyttää piensijoittajat pois markkinoilta.”, toteaa Nordnet Suomen arvopaperinvälityksen johtaja Nuutti Hartikainen.

Konetta ulos, Fortumia sisään
Yksityissijoittajien suosimien online-välittäjien kautta käytiin tuttuun tapaan eniten kauppaa Nokialla. Seuraavaksi eniten kauppaa käytiin Fortumin, Storan Enson, UPM:n, Outokummun osakkeilla. Viiden kärjen yhteenlaskettu osuus kaikista online-välittäjien kaupoista oli ennätykselliset 39 %.

”Kesäkuun myydyimpien osakkeiden listaa dominoivat hyvin pintansa pitäneet osakkeet kuten Sampo ja Nokian Renkaat. Myyntiin laitettiin sitä mistä saatiin vielä hyvä hinta. Ostolaidan ehdottomana ykkösenä loistaa Fortum, jonka ulkomaiset sijoittajat sysäsivät syöksyyn. Historiallisesti sijoittajat ovat pitäneet Fortumia turvallisena kohteena ja kurssilasku koettiin hyvänä ostohetkenä. Tulevaisuus näyttää tekivätkö piensijoittajat erinomaisia ostoksia.”, Hartikainen jatkaa.

Lisätietoja antaa:
Nuutti Hartikainen, Nordnet Suomen arvopaperinvälityksen johtaja
+358 9 681 78 499 , +358 50 3803 805

For appendix, see PDF

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 370,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Filer