2016-10-04

Osakekauppa syyskuussa: Piensijoittajat etsivät nyt pieniä helmiä

Helsingin pörssi räväytti kolmannelle vuosineljännekselle peräti kymmenen prosentin tuoton. Nousurallin jälkeen suomalaiset piensijoittajat kevensivät osakepainoaan syyskuussa 132 miljoonalla eurolla. Säästöjä siirtyy nyt suuryhtiöistä keskisuuriin yhtiöihin, joiden ei nähdä olevan vielä täyteen hinnoiteltuja.

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnet, FIM, Nordea, Pohjola, UB) kautta tehtyjen osakekauppojen euromääräinen vaihto laski syyskuussa 7,0 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Myös Helsingin pörssin yhteenlaskettu vaihto putosi 7,9 prosenttia vuodentakaisesta syyskuusta. Online-välittäjien kauppamäärät kuitenkin kasvoivat edelliskuusta euromääräisesti 0,7 prosenttia. Koko pörssin osalta kauppamäärät piristyivät euroissa 3,8 prosenttia.

Edellisvuoden vertailukaudesta koko pörssin kauppojen kappalemäärät laskivat 7,0 prosenttia. Yksityissijoittajien kauppoja toteutettiin 7,9 prosenttia viime vuoden syyskuuta vähemmän. Koko pörssin kappalemääräiset kaupat nousivat viime kuusta 0,03 prosenttia. Yksityissijoittajien lasku oli 1,5 prosenttia.

Pienet yhtiöt kiinnostavat yhä enemmän

Pitkän pörssinousun jälkeen moni pyrkii löytämään osakkeita, jotka eivät ole vielä ottaneet osaa yleiseen kurssiralliin. Syyskuun netto-ostetuimpien osakkeiden kärkilistauksesta voi havaita tämän ilmiön, sillä keskisuuret yhtiöt ovat syrjäyttäneet kokoluokaltaan suurempansa. Tämä osaltaan kertoo myös siitä, että nousumarkkinan koetaan olevan kypsässä vaiheessa. Silloin yritetään löytää pienemmistä yhtiöistä piileviä helmiä, koska suurten yhtiöiden koetaan olevan pääosin täyteen hinnoiteltuja. Myös pörssilistautujia kohtaan osoitettu kiinnostus on viime aikoina ollut keskimäärin erittäin rohkaisevaa, kertoo Nordnet Suomen maajohtaja Niklas Odenwall.

Isoa kaliiberia laitettiin myyntilaidalle

Syyskuun kymmenen nettomyydyimmän osakkeen koko joukko edustaa Helsingin pörssin suurten yhtiöiden rypästä. Piensijoittajat ovat tuntuvasti keventäneet osakepainoaan paitsi kokoluokaltaan suurissa yhtiöissä, myös suurin euromäärin. Osakeomistuksia on muutettu käteiseksi osakkeen likviditeetin, ei toimialan perusteella. Huomionarvoista on, että myyntilistalla oleviin yhtiöihin lukeutuu sekä viime aikojen nousijoita että laskijoita. Siten myynnin motivaationa näyttää olevan käsitys yleisen markkinatilanteen tulevasta kehityksestä, analysoi Odenwall.

Kesän kurssinousija Outokumpu valtasi sekä syyskuun vaihdetuimman että nettomyydyimmän osakkeen korokkeen. Molemmat sijat tulivat ylivoimaisella erolla muihin yhtiöihin. Piensijoittajat yrittävät parhaillaan rahastaa lyhyen aikavälin kurssirallin ennen valomerkkiä, jatkaa Odenwall.

Saneeraustapaus Componentasta tuli ostolaidalla syyskuun yllätysnimi

Kannattavuutensa kanssa kamppaileva Componenta loikkasi yllättäen syyskuun toiseksi vaihdetuimmaksi osakkeeksi suomalaisten piensijoittajien keskuudessa. Yrityssaneeraukseen hakenut yhtiö oli myös kuukauden seitsemänneksi netto-ostetuin osake piensijoittajien miljoonaluokan lisäpanostuksin. Rohkea rokan syö, sanoo Odenwall.

Alleviivaamisen arvoista on, että kiinteistösijoitusyhtiöt Technopolis ja Citycon valtasivat kärkipaikkoja syyskuun netto-ostetuimpien osakkeiden listalla. Moni yrittää päästä Suomen talouden orastavaan nousukäänteeseen mukaan sektoria painottamalla, arvioi Odenwall.

Lisätietoja antaa:

Niklas Odenwall, Nordnet Suomen maajohtaja, +358 40 565 6043

niklas.odenwall@nordnet.fi

Taulukko 1. Osakevaihto ja -kauppojen määrä online-välittäjillä (Nordnet, FIM, Nordea, Pohjola ja UB)

Syyskuu 2016 Syyskuu 2015 Muutos ed. Elokuu 2016 Muutos ed.
Välittäjä Vaihto   (EUR) % Vaihto   (EUR) vuoteen Vaihto   (EUR) kuukauteen
Nordnet 650 562 109 3,65 679 921 216 -4,32% 645 001 758 +0,86 %
FIM 213 043 020 1,19 300 827 989 -29,18 % 218 382 921 -2,45 %
Nordea 947 767 312 5,31 978 646 265 -3,16 % 902 787 876   +4,98   %
Pohjola 413 316 851 2,32 439 066 708 -5,86 % 440 947 903 -6,27 %
UB 40 313 741 0,23 35 884 135 +12,34 % 41 831 631 -3,63 %
Yhteensä 2 265 003 033 12,70 2 434 346 313 -6,96 % 2 248 952 089 +0,71 %
OMXH Vaihto (yhteensä) 17 842 090 656 100 19 373 698 968 -7,91 % 17 195 106 941 +3,76 %
Syyskuu   2016 Syyskuu   2015 Muutos ed. Elokuu 2016 Muutos ed.
Välittäjä Kaupat   (kpl) % Kaupat   (kpl) vuoteen Kaupat   (kpl) kuukauteen
Nordnet 193 633 5,85 217 149 -10,83 % 198 870   -2,63   %
FIM 52 448 1,58 61 281 -14,41 % 52 307   +0,27   %
Nordea 181 737 5,49 191 162    -4,93 % 173 705 +4,62 %