2015-06-03

Osakekauppa toukokuussa: Kansanosakkeita tankattiin kurssidipistä, Wahlroosin osinkosuunnitelmille rukkaset

Toukokuussa Helsingin pörssi kääntyi takaisin nousu-uralle huhtikuisen tasokorjauksen jälkeen. Yritysjärjestelystä tiedottaneen Elektrobitin kauppamäärät kasvoivat räjähdysmäisesti. Osake oli toukokuun kolmanneksi vaihdetuin. Yhtiö on noussut keskisuurten kategoriassa kansanosakkeeksi. Nordnetin kautta kuukausittain osakekauppaa käyviin suhteutettuna joka kuudes omistaa Elektrobitiä.

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnet, FIM, Nordea, Pohjola, UB) kautta tehtyjen osakekauppojen euromääräinen vaihto laski toukokuussa 5,4 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Helsingin pörssin yhteenlaskettu vaihto kuitenkin kasvoi vuodentakaisesta toukokuusta 27,2 prosenttia. Online-välittäjien kauppamäärät putosivat edelliskuusta euromääräisesti 45,9 prosenttia. Koko pörssin osalta kauppamäärät laskivat vähemmän, 31,6 prosenttia.

Edellisvuoden vertailukaudesta koko pörssin kauppamäärät kasvoivat 8,8 prosenttia. Yksityissijoittajien kauppoja toteutettiin 12,0 prosenttia viime vuoden toukokuuta vähemmän. Koko pörssin kauppamäärät laskivat kuluvan vuoden huhtikuusta 21,2 prosenttia. Yksityissijoittajien osalta pudotus oli 31,5 prosenttia.

Kansanosakkeet kelpasivat kevään kurssidipistä

–  Keväällä yli 30 prosenttia pudonnutta Outokumpua tankattiin toukokuussa ahkerasti, ja osake nousi netto-ostetuimmaksi. Piensijoittajat uskovat vahvasti Outokummun turnauskestävyyden kohentumiseen aasialaisiin nähden. Myös toista kevään heikkoa lenkkiä, pahimmillaan yli 20 prosenttia vajonnutta Nokiaa lapioitiin salkkuihin. Nokian kohdalla Here-kauppa kiinnostaa nyt enemmän kuin synkkä Q1-tulos, kertoo Nordnet Suomen maajohtaja Niklas Odenwall.

Konepajayhtiöitä painettiin myyntilaitaan päättäväisellä otteella

–  Metson, Wärtsilän ja Cargotecin osakkeet lukeutuivat toukokuun nettomyydyimpiin. Uutisvirta Kiinan heikosta talouskasvusta painaa piensijoittajien vaakakupissa enemmän kuin Euroopan keskuspankin elvytys, raakaöljyn hinnan laskutrendi ja euron heikentyminen, jatkaa Odenwall.

–  Elisa valtasi paikan toukokuun nettomyydyimpänä osakkeena. Yhtiön osakekurssi on kohonnut korkeimmilleen sitten vuoden 2000, mikä on saanut useat piensijoittajat varpailleen. Osalle sijoittajista toinen myyntihaluja ruokkiva tekijä on Elisan maakunnallinen kasvustrategia, johon lukeutuva tämänhetkinen Anvian nurkkaaminen sai toukokuussa osakseen myös voimakasta kritiikkiä. Moni äänesti kuun aikana jaloillaan luopuen omistuksestaan Elisassa, sanoo Odenwall.

–  Venäjä-sidonnaisen Nokian Renkaiden polkumyynnit jatkuivat piensijoittajien toimesta huhtikuun mallin mukaisesti myös toukokuussa. Viime viikkojen kansainvälinen uutisvirta on usean sijoittajan mielestä eri paria rengasyhtiön alkuvuoden kurssikehityksen kanssa, kommentoi Odenwall.

Wahlroosin hahmottelema Nordean osinkokasvu ei kelvannut kaikille

–  Piensijoittajien keskuudessa viime vuosina tasaisesti suosiotaan kasvattanut Nordea järjesti pääomamarkkinapäivänsä toukokuun lopussa. Wahlroosin osinkoteesit eivät vakuuttaneet koko kansaa, sillä pankin osake päätyi toukokuussa toiseksi nettomyydyimmäksi. Myyntiaalto jäänee kuitenkin tilapäiseksi, sillä Nordean linjaama tavoite kaksinumeroisesta osingonjaon vuotuisesta kasvuprosentista tilikauteen 2018 asti on Helsingin pörssin viitekehyksessä uniikki, linjaa Odenwall.

Lisätietoja antaa:

Niklas Odenwall, Nordnet Suomen maajohtaja, +358 40 565 6043
niklas.odenwall@nordnet.fi

Taulukko 1. Osakevaihto ja -kauppojen määrä online-välittäjillä (Nordnet, FIM, Nordea, Pohjola ja UB)

Toukokuu 2015   Toukokuu 2014 Muutos ed. Huhtikuu 2015 Muutos ed.
Välittäjä Vaihto (EUR) % Vaihto (EUR) vuoteen Vaihto (EUR) kuukauteen
Nordnet 668 376 815 3,36 625 170 482 +6,91 % 1 201 069 783     -44,35 %
FIM 306 840 698 1,54 314 856 994 -2,55 % 499 407 001   -38,56 %
Nordea 1 333 770 796 6,70 1 487 259 310 -10,32 % 2 534 316 358   -47,37 %
Pohjola 458 263 123 2,30 514 642 468 -10,95 % 872 943 395   -47,50 %
UB 63 940 441 0,32 49 884 682 +28,18 % 128 594 744   -51,28 %
Yhteensä 2 831 191 873 14,23 2 991 813 936 -5,37 % 5 236 331 281   -45,93 %
OMXH Vaihto (yhteensä) 19 899 182 812 100 15 641 169 346 +27,22 % 29 108 694 118   -31,64 %

Toukokuu 2015   Toukokuu 2014 Muutos ed. Huhtikuu 2015 Muutos ed.
Välittäjä Kaupat (kpl) % Kaupat (kpl) vuoteen Kaupat (kpl) kuukauteen
Nordnet 167 531 5,63 181 015 -7,45 % 251 880 -33.49 %
FIM 48 626 1,63 70 372 -30,90 % 76 627 -36,54 %
Nordea 189 561 6,37 210 065 -9,76 % 253 572 -25,24 %
Pohjola 100 317 3,37 115 777 -13,35 % 154 754 -35,18 %
UB 8 911 0,30 7 596 +17,31 % 14 330 -37,82 %
Yhteensä 514 946 17,30 584 825 -11,95 % 751 163 -31,45 %
OMXH Kaupat (yhteensä) 2 976 732 100 2 727 042 +8,83 % 3 776 588   -21,18 %

Lähde: Nasdaq OMX Nordicin virallinen kuukausitilasto

Taulukko 2. Online-välittäjien 5 kauppamäärältään vaihdetuinta osaketta – toukokuu 2015 (*

Nordnet FIM Nordea Pohjola UB Yhteensä
Nokia 20 669 0 17 230 5 856 1 012 44 767
Outokumpu 16 309 0 9 219 4 210 764 30 502
Elektrobit 10 812 2 324 3 144 3 394 51 19 725
Fortum 8 713 0 5 905 3 640 53 18 311
Nordea 4 190 0 8 738 2 953 188 16 069

Lähde: Nordnetin oma kaupankäyntistatistiikka

Taulukko 3. Online-välittäjien 10 ostetuinta ja myydyintä osaketta – toukokuu 2015 (*

Ostetuimmat osakkeet Myydyimmät osakkeet
Yhtiö Netto-ostoarvo (EUR) Yhtiö Nettomyyntiarvo (EUR)
Outokumpu 26 528 447 Elisa -22 394 440
Nokia 25 233 939 Nordea -20 025 364
Uponor 9 661 656 Nokian Renkaat -18 954 299
Sampo 7 972 755 Metso       -18 669 487
Neste 6 240 999 Wärtsilä -13 297 802
Munksjo 3 518 687 Cramo -12 044 125
Valmet 2 575 285 Cargotec -7 470 928
Sanoma 2 498 595 Orion B -7 325 903
Kemira 2 339 539 YIT -7 208 736
Sponda 1 445 474 Orion A -6 241 507

Lähde: Nordnetin oma kaupankäyntistatistiikka

(* ei sisällä suurten ja OMXH25-indeksiin kuuluvien yhtiöiden osakkeiden kauppoja FIMin osalta 24.3.2014 lähtien

Nordnet is a Nordic online bank with about 561,400 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We offer private individuals and companies services that make it possible to take control over their financial future. We target conscientious savers in the Nordic countries. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm.
Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi