2009-02-03

Osakesijoittajat innostuivat taas osakekaupasta

Tammikuu sai yksityissijoittajat käymään aktiivista osakekauppaa. Kauppojen määrä nousi 30,8 % ja vaihdon arvo nousi 52,5 % verrattuna joulukuuhun 2008.

Tammikuu näytti olevan toivoa täynnä, kun osakkeilla käytiin taas aiempaa aktiivisempaa kauppaa. Yksityissijoittajien tavallisemmin käyttämien online-välittäjien (Nordnet, FIM, eQ Pankki ja E*Trade) kautta tehtiin tammikuussa 294 490 kauppaa, joka on noin 30,8 % enemmän kuin joulukuussa 2008, mutta noin 29,3 % vähemmän kuin vuotta aiemmin. Osakevaihdon arvo oli noin 2767,2 milj. euroa, joka on noin 52,5 % enemmän kuin joulukuussa 2008 ja noin 66,3 % vähemmän kuin tammikuussa 2008.

”Yksityissijoittajien optimismi on kasvanut osakkeita kohtaan ja useat osakkeet koetaan halvoiksi. Lisäksi sijoittajat etsivät käteisvaroilleen uusia sijoituskohteita, kun aiemmin suosiossa olleet korkosijoitukset eivät enää houkuttele korkojen laskettua voimakkaasti,” kertoo Nordnet Suomen maajohtaja Taru Rantala.

Helsingin pörssi jatkoi tammikuussa laskuaan ja OMXH25-indeksi päättyi 4,4 % miinukselle. Yksityissijoittajien suosimien online-välittäjien (Nordnet, FIM, eQ ja E*Trade) osuus kaikista Helsingin pörssin kaupoista nousi 11,7 %:sta (joulukuu 2008) 13,5 %:iin. Pelkästään yksityissijoittajien käyttämän Nordnetin kautta tehtyjen kauppojen osuus oli noin 4,4 %, kun se vuotta aiemmin oli 2,7 %.

Eniten kauppaa Nokialla, ostetuin UPM-Kymmene ja myydyin Ruukki

Yksityissijoittajien suosimien online-välittäjien kautta käytiin eniten kauppaa Nokian osakkeella, jonka kauppojen määrä oli noin kolminkertainen verrattuna kakkossijalla olleeseen Metson osakkeeseen. Kolmossijaa piti Nordea. Kolmen ostetuimman osakkeen listalta löytyy metsäyhtiöt UPM-Kymmene ja Stora Enso, sekä kakkossijalla ollut Nordea. Myyntilistan ylivoimaista kärkisijaa piti Ruukki.

”Suurten elvytyspakettien uskotaan purevan talouteen tämän vuoden aikana, joka näkyy mm. kiinnostuksena perusteollisuusyrityksiä kohtaan. Meidän asiakkaamme uskoivat erityisesti finanssisektoriin ja Nordea nousi ostetuimpien osakkeiden selväksi ykköseksi. Myyntikärjessä komeili Ruukki, jonka osakkeessa nähtiin tammikuun puolivälissä muutama poikkeuksellisen iso kauppa. Nordnetin myydyin osake oli Outokumpu, joka on mm. monien päiväkaupankävijöiden suosikki,” toteaa Nordnet Suomen maajohtaja Taru Rantala.

Filer