2017-11-01

Oslo Børs løftet av sterk oljepris og kvartalstall

Oktober var preget av sterk oljepris, kvartalstall og nye rekorder. Milepælen på 800 på Oslo Børs ble brutt og børsen endte opp 3,1 % i oktober. Totalt omsatte Nordnets kunder for 8,8 milliarder kroner i oktober. Antall handler var igjen rekordhøyt med 323 000 handler. Nordnet-kundene nettosolgte aksjer for 253 millioner kroner i løpet av måneden.

I oktober endte Oslo Børs opp hele 3,1 % og for året er Oslo Børs opp 17,4 %, OSEBX endte måneden på 810 som er ny all-time-high. Oljeprisen var knallsterk og endte på 60,51 USD, som er en oppgang for måneden på 9,2 %. Fallende oljelagre, økt tillit til OPEC og uttalelser om videreførelse av OPEC-kuttet har løftet oljeprisen. Oppgangen har grobunn i sterke kvartalstall fra tungvektere både i Norge og USA. Selskapene vokser både på marginer, topp og bunnlinje.

Petroleum Geo Service var månedens meste kjøpte aksje. Aksjen har vært meget volatil seneste tiden, og kvartalstallene fikk ABG Sundal Collier til å nedgradere aksjen til 1 kr. Meglerhuset mener de vil bryte lånebetingelsene i q3 2018 selv med 50 % margin som er usannsynlig mener analytikeren i ABG, Jon Olaisen. Med innsidekjøp fra både CFO og CEO har aksjen løftet seg fra bunnen på under 12 kr, sier investeringsøkonom Tom Hauglund.

På salgssiden havner Statoil og Norsk Hydro øverst. Begge selskapene leverte gode kvartalstall og Statoil tjener nesten like mye penger på dagens oljepris som de gjorde på 110 USD. Dette forteller mye om en formidabel jobb med å kutte kostnader og effektivisere driften. Jeg tipper at kundene våre tar gevinst i begge disse aksjene etter en sterk oppgang i oktober, sier Tom Hauglund.

De mest handlede aksjene i oktober var DNO, PGS og Yara.

DNO var den mest handlede aksjen i oktober. Aksjen har vært meget volatil seneste tiden, mye grunnet politisk uro i Irak. PGS som har falt mye til tross for sterk oljepris og har nok fristet mange til å handle i aksjen. Yara har hatt en meget sterk oktober og med høy likviditet i aksjen er det naturlig høy aktivitet, sier Tom Hauglund.

Vedlegg:

Mest kjøpte norske aksjer Nettokjøp i kroner
Petroleum Geo-Services 27954162
Solstad Farstad 24727303
Questerre Energy Corporation 20530483
Thin Film Electronics 20315802
Norwegian Air Shuttle 17521905
Borr Drilling 13129428
Orkla 12254701
Borregaard 11194628
Nordic Semiconductor 11129681
DNB 10923267
Mest solgte norske aksjer Nettosalg i kroner
Statoil* -92246321
Norsk Hydro -51721896
Gjensidige Forsikring -41806664
DNO -39726888
Yara International -37645566
Tomra Systems -34708758
Norwegian Finans Holding -22523096
Aker -16096546
SalMar -15982418
REC Silicon -15508190
Mest handlede norske aksjer Antall transaksjoner
DNO 30507
Petroleum Geo-Services 15568
Yara International 12090
Norske Skogindustrier 10923
Norwegian Air Shuttle 10738
REC Silicon 10408
Questerre Energy Corporation 9613
NEL 8651
SeaBird Exploration 7035
DNO 30507

Kilde
: Nordnet og Oslo Børs.

For mer informasjon kontakt:
Tom Hauglund, Investeringsøkonom Nordnet Norge
+47 928 15 234 | tom.hauglund@nordnet.no | Twitter: @TomNordnet

Nordnet er en bank for investeringer i aksjer og fond som er tilstede i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Tanken bak Nordnet er å la kundene selv ta kontroll over pengene og investeringene sine, og målet er å bli førstevalget for sparing og investering i Norden. Besøk oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.no, www.nordnet.se, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.