2012-11-13

Piensijoittajia ei Talvivaaran vuoto pelota

Nordnetin tilastojen mukaan piensijoittajat olivat viime viikolla kipsisakka-altaan vuodon aikana Talvivaaran osakkeen netto-ostajia. Nordnetin volyymit olivat noin kolminkertaiset normaaliviikkoon verrattuna. Ostajia oli liikkeellä 45 % myyjiä enemmän. Myös netto-ostot olivat lievästi positiivisia.

Piensijoittajat luottavat valtion ankkuriomistajan Solidiumin hoitavan homman kotiin

Piensijoittavat näkevät vuotavan Talvivaaran ostopaikkana, eivätkä mahdolliset koventuneet äänenpainot kaivoksen sulkemisesta pelota. Piensijoittajien turvana on valtion sijoitusyhtiö Solidium, joka ankkuriomistajana on valvomassa myös piensijoittajien etua, ettei kaivosta suljeta, vaikka luontoväki sitä innokkaasti vaatiikin. Viime viikolla julkaistut tulosluvut antoivat positiivisen signaalin, että Talvivaara saattaa viimein tulosmielessä alkaa lunastaa niitä lupauksiaan, joita piensijoittajat ovat siltä jo kotvan odottaneet.

”Tässä tilanteessa, kun yksittäisen osakkeen kurssi heiluu voimakkaasti ylös ja alas,

olisi piensijoittajien hyvä palauttaa mieleen, että hyvin hajautettu salkku ja pitkäaikainen säästäminen takaavat mielenrauhan ja pohjan menestyvälle sijoitussalkulle”, Nordnet Suomen maajohtaja Niklas Odenwall kommentoi.

Talvivaaran haasteet ovat lyhyellä tähtäimellä suuret. Yhtiön selviytyminen riippuu pitkälti poliitikoista, mutta myös rahoituksen varmistamisesta. Talvivaara on erittäin riskipitoinen sijoitus, jonka kurssikehitys voi jatkua rajuna. ”Talvivaaran painon omassa sijoitussalkussa tulisi olla riittävän pieni, mikäli tässä rallissa mukana olo pelottaa”, opastaa Odenwall.

Lisätietoja:
Niklas Odenwall, Nordnet Suomen maajohtaja
+358 9 681 78 676, +358 40 565 6043
niklas.odenwall@nordnet.fi

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 435,600 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.