2009-06-02

Positiivinen vire jatkui myös toukokuussa

Helsingin pörssi jatkoi nousuaan myös toukokuussa. Yksityissijoittajien usko parempaan tulevaisuuteen ja edestakaisin sahaavat kurssit saivat aktiviteetin pysymään korkealla tasolla. Yksityissijoittajien suosimien online-välittäjien kautta tehtiin toukokuussa yhteensä 327 526 kauppaa, joka on noin 34,5 % enemmän kuin vuotta aiemmin.

Toukokuussa osakekurssit jatkoivat nousuaan Helsingin pörssissä ja OMXH25-indeksi päätyi 1651,3 pisteeseen, joka tarkoittaa n. 3,4 %:n nousua huhtikuusta 2009. Kurssien sahaaminen edestakaisin loi edellytykset lyhyen aikavälin kaupalle, joka näkyy korkeana pysyneenä kauppojen määränä. Yksityissijoittajien suosimien online-välittäjien kautta tehtiin toukokuussa yhteensä 327 526 kauppaa, joka on n. 34,5 % enemmän kuin vuotta aiemmin, mutta n. 7,4 % vähemmän kuin huhtikuussa 2009. Osakevaihdon arvo oli 2677,6 milj. euroa, joka on n. 36,3 % vähemmän kuin vuotta aiemmin ja n. 20,7 % vähemmän kuin huhtikuussa 2009.

Pelkästään yksityissijoittajien käyttämän Nordnetin kautta tehtiin toukokuussa 109 119 kauppaa, joka on n. 66,4 % enemmän kuin vuotta aiemmin ja n. 0,7 % vähemmän kuin huhtikuussa 2009. Vaihdon arvo oli 599,2 milj. euroa, joka on n. 8,1 % vähemmän kuin vuotta aiemmin ja n. 10,8 % vähemmän kuin huhtikuussa 2009.

”Yksityissijoittajien usko tulevaisuuteen on vahvistunut ja pelko uudesta voimakkaasta kurssilaskusta on vähentynyt. Kun tähän yhdistetään alhainen korkotaso, saa se yhä useamman yksityissijoittajan siirtämään pääomia osakemarkkinoille,” kertoo Nordnet Suomen maajohtaja Taru Rantala.

Talvivaara suomalaissijoittajien suosiossa

Yksityissijoittajien suosimien online-välittäjien kautta käytiin eniten kauppaa Nokian, Wärtsilän ja Outokummun osakkeilla. Talvivaaran listautuminen herätti suomalaissijoittajien kiinnostuksen ja se oli toukokuun ostetuin suomalaisosake vajaan kahdeksan miljoonan euron netto-ostoilla. Myös Neste ja Sampo olivat sijoittajien kiinnostuksen kohteena ja niitä ostettiin noin seitsemän miljoonan euron arvosta. Pienemmistä osakkeista Oriola-KD oli sijoittajien suosikki. Nettomyytyjen osakkeiden listan kärkipäässä olivat edelleen metsäyhtiöt, mutta tällä kertaa HKScan keräsi kaikkein eniten myyntejä. Toukokuun komean kurssinousun myötä osaketta nettomyytiin yli 3,6 miljoonan euron edestä.

Lisätietoja:
Taru Rantala, maajohtaja Nordnet Suomi, +46 8 5063 3431, +46 70 492 2132, taru.rantala@nordnet.se.

For tables see PDF

Filer