2014-11-03

Private investorer kjøpte stort under børsuroen i oktober

Fersk statistikk viser at kunder av de selvbetjente aksjehandelsløsningene til Nordnet, Netfonds og Skandiabanken benyttet oktobers kursfall til store kjøp av aksjer på Oslo Børs.

Samlet sett ble det kjøpt norske aksjer for 291 millioner kroner fra kunder av disse tre meglerhusene, og det er det største nettokjøp vi har sett hittil i år. Kurssvingningene gav også en kraftig økning i handelsaktivitet. Det totale handelsvolum på Oslo Børs var 57 prosent høyere i oktober enn i september, mens de tre nettmeglerne handlet for hele 74% mer enn i måneden før.

Hovedindeksen på Oslo Børs falt 3,95 prosent i oktober, men var på det meste ned hele 15,3 prosent fra forrige kurstopp som ble nådd 23. juni i år. Ikke siden sommeren 2012 har vi hatt en kurskorreksjon av tilsvarende størrelse på Oslo Børs.

Dette avliver nok en gang myten om at private investorer kommer for sent til markedet samt at de kjøper på topp og selger på bunn sier Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom i Nordnet.

Vi så store aksjekjøp av privatkundene nær bunnen etter Finanskrisen, og nå har kundene nok en gang benyttet en sunn korreksjon i markedet til å sette mer penger i arbeid gjennom å kjøpe aksjer. Dette er sunn og klok investoradferd, sier Strøm.

Det var energisektoren som tiltrakk seg mest kjøpere, fulgt av industri og finans. Defensive sektorer som forbruksvarer og telekom ble solgt. Mest kjøpte aksje var oljeselskapet DNO International foran det børsnoterte optimistfondet OBX Bull med Statoil på tredjeplass. Mest solgt var pessimistfondet OBX Bear, foran Hurtigruten og Telenor.

Mest handlede aksjer i oktober hos Nordnet, Netfonds og Skandiabanken:

Selskap Handlet antall
Songa Offshore -7 962 552
Panoro Energy -7 003 864
Noreco -6 400 811

For mer informasjon kontakt:
Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom Nordnet Norge
Telefon 47 922 19 068|e-post karl.oscar.strom@nordnet.no |Twitter @KarlNordnet

Nordnet is a Nordic online bank with about 527,700 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We offer private individuals and companies services that make it possible to take control over their financial future. We target conscientious savers in the Nordic countries. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.