2010-10-04

Private køber Vestas aktier i stor stil

Vestas er i særklasse årets taber af C20-aktierne med et fald på 35 %, selvom det danske C20-indeks i år er steget med 23 %. Vestas blev ellers i december måned 2009 udråbt som analytikernes darling, når magasinet Penge & Privatøkonomi i en undersøgelse havde forespurgt 17 aktieanalytikere, hvilke tre aktier fra C20-indekset de ville anbefale i 2010. Det store kursfald har dog ikke skræmt de private investorer, som derimod viser Vestas fortsat tillid og fremtidstro med årets største indkøb af aktien i både august og september måned.

”Ingen tvivl om, at Vestas er Danmarks folkeaktie, og selvom aktiekursen er faldet markant i 2010, og måske netop derfor, er det aktien som vores private kunder har købt mest i år med et nettokøb på 150 mio. kr. Det er næsten dobbelt så meget som den næst mest købte aktie Mærsk B med 81 mio. kr.”, siger Max Gandrup, Country General Manager hos Nordnet Danmark og fortsætter:

”Vi ser ofte en tendens til, at vores kunder køber de større danske selskabers aktier, når aktiekurserne falder, og i Vestas tilfælde er det tydeligt at mange tror på comeback for Vestas-aktien”.

Majoriteten af Nordnets kunder tror ikke på en double dip

Majoriteten af de private investorer hos Nordnet tror ikke på en double dip, og nettokøbte aktier i september måned for 29,3 mio. kr. De største nettokøb i september måned gennemførtes i Vestas og Danske Bank med henholdsvis 35,9 mio. kr. og 18,0 mio. kr. De største nettosalg blev gennemført i FLSmidth & Co og Novo Nordisk B med henholdsvis 18,0 mio. kr. og 13,0 mio. kr.

Nordnets kunders største nettokøb og nettosalg i september måned:

Største nettokøb/mio. kr. september   Største nettosalg/mio. kr. september
1 VESTAS  35,9 1 FLSMIDTH & CO. -18,0
2 DANSKE BANK  18,0 2 NOVO NORDISK B -13,0
3 D/S NORDEN   8,1 3 DSV   -9,3
4 NOVOZYMES B   7,0 4 NKT HOLDING   -6,9
5 MÆRSK B   6,3 5 LUNDBECK   -4,5

Kilde: Nordnet Bank

Fokus på Amagerbanken

Vestas var fortsat den mest handlede aktie hos internetmæglerne med 44.874 handler, men det var et fald på 23% i forhold til august måned. I stedet var det Amagerbanken som stjal fokus med 22.278 handler, en stigning på over 500%.

”Usikkerheden og kampen om Amagerbankens overlevelse prægede aktiehandlen i september måned, og det medførte enorme kursudsving i aktien. Med hjælp af en stor rabat på nye aktier i Amagerbankens emission lykkedes banken af få fuldtegnet emissionen og sikre sin overlevelse”, siger Max Gandrup, Country General Manager for Nordnet Danmark.

September måneds fem mest handlede aktier blandt de private investorer hos internetmæglerne var Vestas, Mærsk B, Amagerbanken, Carlsberg B og FLSmidth & Co.

Internetmæglernes Top 10-liste:

Antal handler september   Antal handler august
1 VESTAS 44.874 1 VESTAS 58.498
2 MÆRSK B 23.647 2 FLSMIDTH & CO 21.831
3 AMAGERBANKEN 22.278 3 MÆRSK B 18.172
4 CARLSBERG B 10.116 4 CARLSBERG B 14.294
5 FLSMIDTH & CO 9.037 5 NOVO NORDISK B 10.544
6 DANSKE BANK 8.385 6 DANSKE BANK 9.433
7 NOVO NORDISK B 7.047 7 D/S NORDEN 5.514
8 GN STORE NORD 4.914 8 DSV 5.016
9 DANISCO 4.578 9 NKT HOLDING 4.874
10 DSV 3.546 10 AMAGERBANKEN 3.618

Kilde: Nordnet Bank og Københavns Fondsbørs.

Mindre fald i handlen i september måned

Efter den høje handelsaktivitet i august måned, som prægedes af en lang række regnskabsfremlæggelser og nedjusteringen i Vestas, faldt aktiviteten målt på antallet aktiehandler hos internetmæglerne med 7 % i september. De private investorer gennemførte i gennemsnit 9.525 handler pr. handelsdag i september mod 10.200 handler i august måned hos internetmæglerne.

Statistik privat aktiehandel

Ændring Ændring Sep. 10 Aug. 10 Sep. 09
  Sep10/Aug10 Sep10/Sep09 Antal handler Antal handler Antal handler
Nordnet Bank -3% -2% 138419 142226 140695
Saxo-Etrade Bank -13% -3% 66605 76773 68534
Saxo Bank -16% -37% 4523 5394 7176

Internetmæglere,
Totalt pr. måned -7% -3% 209547 224393 216405
Totalt pr. handelsdag -7% -3% 9525 10200 9837

Kilde: Nordnet Bank og Københavns Fondsbørs.

For yderligere information, kontakt:

Max Gandrup, Country General Manager, Nordnet Danmark

Telefon: +45 24 29 15 00 eller +46 709 89 00 71

E-mail: max.gandrup@nordnet.dk

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 315,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark, Finland, Germany and Luxembourg. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk, www.nordnet.fi, www.nordnet.de and www.nordnet.lu.