2014-04-01

Private rømmer Oslo Børs: Solgt aksjer for 669 millioner siden nyttår

Kunder hos de rene nettmeglerne Nordnet, Netfonds og Skandiabanken nettosolgte aksjer for 207 millioner på Oslo Børs i mars. Dette er dermed tredje måned på rad med et betydelig nettosalg av aksjer etter at januar og februar viste salg på henholdsvis 306 og 156 millioner.

Totalt gjorde de tre meglerhusene ca. 359.000 transaksjoner og omsatt aksjer for 13,3 milliarder kroner i mars. REC ble suverent mest handlede aksje mens DNO og Yara toppet henholdsvis kjøps- og salgslisten.

– Det har vært betydelige svingninger på Oslo Børs i 2014 etter at toppen ble nådd i januar. Det er tydelig at en del kunder velger å redusere risikoen i sine porteføljer, sier Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom i Nordnet.

Solenergiaksjen REC Silicon var suverent mest handlede aksje i mars foran oppdrettsselskapet Marine Harvest og spillutvikleren Funcom. REC falt 11,3% i løpet av måneden, men er fortsatt opp hele 60% hittil i år.

– Det er stor interesse for solenergiaksjer internasjonalt, og solsektoren er blant de som har steget mest i år. I mars har det vært en korreksjon også i flere av de USA-noterte solenergiaksjene, og REC svinger omtrent det dobbelte av det sektorindeksen der borte gjør, sier Karl Oscar Strøm.

Den uten sammenligning mest kjøpte aksjen i mars var DNO International med nettokjøp på 97 millioner. På andreplass kom DNB med 30 millioner foran BW LPG med 25 millioner. De mest solgte aksjene var tungvekterne Yara (75 millioner) og Statoil (67 millioner).

– Statoil har steget kraftig i år, og er opp 15 prosent siden årsskiftet mens Hovedindeksen kun har steget 2,4 prosent. Dette sier både litt om hvor godt Statoil har gjort det og hvor dårlig resten av markedet har gått, sier Karl Oscar Strøm i Nordnet.

Vedlegg 1: De mest kjøpte/solgte/handlede aksjene blant privatpersoner på Oslo Børs i mars hos Nordnet, Netfonds og Skandiabanken. I sum gir dette et godt bilde på private investorers adferd på Oslo Børs.

MEST HANDLET ANTALL TRANSAKSJONER
8.  Kongsberg Automotive -21 843 947
9.  TGS Nopec Geophysical -21 607 012
10.  Questerre -18 959 023

For mer informasjon, kontakt: Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom, 23 33 30 12 eller 922 19 068
karl.oscar.strom@nordnet.no | Twitter: @KarlNordnet

Nordnet is a Nordic online bank with about 496,700 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We provide services that simplifies savings and loans. With a modern and smart approach, we focus on active savers. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.