2016-10-31

Privatspararna köpte tilltufsade storbolag i oktober

Rapporterna för det tredje kvartalet var i fokus på börsen under oktober. Efter Ericssons vinstvarning trodde många på en tuff rapportsäsong men de flesta bolag levererade i linje med, och i vissa fall bättre än förväntningarna.

Flera av privatspararnas favoritbolag har haft en negativ utveckling på börsen under året. Trots det är flera av bolagen bland de mest köpta i oktober. H&M och Novo Nordisk är exempel på två börsgiganter med en haltande aktiekurs under året som lockade till köp, men även Fingerprint Cards är fortsatt en favorit hos spararna.

– Det är tydligt att många ser möjligheter i bolag som tappat i börsvärde under året. Jag vill dock höja ett varningens finger då aktier med en negativ trend tenderar att falla mer än vad man tror. I exemplet Novo Nordisk köpte många sparare aktien under månaden och där fortsatte fallet kraftigt efter en mycket svag kvartalsrapport, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

På säljsidan toppade två bolag där ett pågående uppköp får privatspararna att sälja och ta hem vinster. I både Arcam och Haldex passade många på att sälja på börsen istället för att invänta en eventuell budstrid.

– Det har varit ett flertal bud under hösten som sätter sannolikhetslära och spelteorier på prov. Att budet på Arcam höjdes var en stor överraskning för många. Som aktieägare gäller det att hänga med i nyhetsflödet under ett uppköp och i vissa fall ha is i magen, säger Joakim Bornold.

Mest köpta aktier Mest sålda aktier
HENNES & MAURITZ B  ARCAM AB
FINGERPRINT CARDS B  HALDEX
Dometic Group AB  VOLVO
NOVO NORDISK B  SWEDBANK
INVESTOR B  BETSSON
TOBII TECHNOLOGY  SSAB
Kinnevik AB  APPLE COMPUTER
ICA GRUPPEN   MR GREEN
Crowdsoft Technology AB  ATTENDO
Telia Company AB  ELEKTA

För mer information, vänligen kontakta:
Joakim Bornold, sparekonom, 0700 990299
E-post:
joakim.bornold@nordnet.se
Twitter: @JockeNordnet

Nordnet är en bank för investeringar i aktier och fonder som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Idén bakom Nordnet är att ge kunderna kontrollen över sina pengar och investeringar, och målet är att bli förstahandsvalet för sparande i Norden. Nordnet AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm. Besök oss på www.nordnetbankab.wpengine.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.