2016-12-30

Privatspararna lämnar Fingerprint Cards

Flera oväntade politiska händelser under andra delen av året resulterade i hög aktivitet på börsen bland privatspararna. Trots den politiska osäkerheten utvecklades börsen positivt under året. I december blev spararna dock något försiktiga och valde att plocka hem vinster och i stället köpa traditionellt trygga bolag.

Aktiviteten var fortsatt hög bland spararna i december och det var tydligt att många valde att dra ned på risken och plocka hem vinster i bolag som haft en stark utveckling.

– Både Axfood och ICA ligger högt upp på köplistan i december. Spararna blir allt mer försiktiga och väljer att dra ned på risken. Jag tolkar det som att man förbereder sig på bistrare börstider och att man tror att festen är över för den här gången, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

Högst upp på säljlistan finns Fingerprint Cards som vinstvarnade under månaden. Spararna valde att ta hem vinster i stora bolag som Ericsson, Volvo och Sandvik, bolag som haft en stark utveckling den senaste tiden.

– I november var Fingerprint Cards en av de mest köpta aktierna bland våra kunder. Efter vinstvarningen i början av december och det kraftiga kursfallet var det som att proppen gick ur och många valde att sälja. Att sälja när få finns på köpsidan är sällan en bra idé och tyvärr var det många sparare som missade den återhämtning som sen följde, säger Joakim Bornold.

Mest köpta aktier Mest sålda aktier
HENNES & MAURITZ B  Fingerprint Cards
AXFOOD Engelska skolan
AFRICA OIL  ERICSSON
INVESTOR  NEW WAVE GROUP B
ICA GRUPPEN  AUTOLIV
Kinnevik AB  VOLVO
SKANSKA B  ELEKTA
NOBINA   VOLKSWAGEN VZ.
myFC HOLDING AB  APPLE COMPUTER
CASTELLUM  SANDVIK

För mer information, kontakta:
Joakim Bornold, sparekonom, 0700 990299
E-post:
Joakim.bornold@nordnet.se
Twitter: @JockeNordnet

Nordnet är en bank för investeringar i aktier och fonder som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Idén bakom Nordnet är att ge kunderna kontrollen över sina pengar och investeringar, och målet är att bli förstahandsvalet för sparande i Norden. Nordnet AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm. Besök oss på www.nordnetbankab.wpengine.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.