2018-10-01

Privatspararna sålde H&M i september

September bjöd på en svängig börs där oro för handelskrig och sänkta tillväxtprognoser vägdes upp av fortsatt positiva signaler från bolagen. Investmentbolagen är spararfavoriter medan H&M blev den mest sålda aktien efter en stark kursuppgång.

Investmentbolag har under en längre tid blivit allt mer populära bland de svenska privatspararna och i september var de tre mest köpta aktierna just investmentbolag.

– När börsen är så pass högt värderad som nu tycker jag att breda investmentbolag är ett bra val. För många sparare kan ett investmentbolag vara ett mycket bra alternativ till en aktiefond, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

H&M steg kraftigt under månaden efter starka försäljningssiffror och en kvartalsrapport som marknaden tolkade som positiv.

– På många sätt kändes det som att marknaden längtat efter positiva nyheter från H&M och trots att det fortfarande finns mycket tveksamheter kring framtiden har aktien rusat. Det har framförallt varit utländska aktörer som stått för köptrycket, säger Joakim Bornold.

H&M har under en längre tid varit en av de mest populära aktierna på köpsidan men paradoxalt nog sålde kunderna efter de första positiva nyheterna på länge.

– Det är tydligt att många såg möjligheter att ta hem vinster efter en kursuppgång som till viss del känns omotiverad. Många tycker att aktien känns dyr nu då risken i bolaget fortsatt är hög och det finns många frågetecken som ännu inte är besvarade, säger Joakim Bornold.

De mest handlade aktierna i september hos Nordnets kunder i Sverige:

Mest köpta aktier Mest sålda aktier
Kinnevik  Hennes & Mauritz
Latour   MTG
Investor  Sweco
Castellum  Nolato
Oasmia  Betsson
Hemfosa  Cinnober
Veoneer  Tobii
Fingerprint Cards  Handelsbanken
Electrolux  Facebook
SCA  Orexo

För mer information, kontakta:
Joakim Bornold, sparekonom, 0700 990299
E-post: Joakim.bornold@nordnet.se
Twitter: @JockeNordnet

Nordnet är en digital bank för sparande och investeringar som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Med användarvänlighet, tillgänglighet, ett brett utbud och låga priser ger vi våra kunder möjlighet att nå sina ambitioner som sparare. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.