2020-06-03

Profesjonelle tradere handler reiselivsaksjer i påvente av positive nyheter

I tillegg til å være en dominerende aktør blant private sparere har også Nordnet en stor andel av de private profesjonelle kundene. De såkalte «daytraderne».  Mai måned har vært preget av en kraftig rekyl i flere enkeltpapirer og profesjonelle tradere har handlet mye hotell og flyaksjer.

Aktive profesjonelle kunder hos nettmegleren Nordnet omsatte finansielle instrumenter for 6 milliarder kroner i mai. Daglig snitthandel blant de aktive kundene beløp seg på 8000 handler per dag for de norske kundene.

Av den totale handelen på 6 milliarder sto aksjer for 5 milliarder kroner. I tillegg til dette var handelen i finansielle derivater, herunder warrants, opsjoner, og forward kontrakter og på over 1 milliarder kroner.

Den mest handlede aksjen var Scandic Hotels, som ble omsatt for 771 millioner kroner i løpet av mai måned. Man ser også en meget sterk aktivitet i Kongsberg Automotive og Equinor, som har blitt handlet for henholdsvis over 565 og nesten 500 millioner kroner.

• Scandic Hotels har, til tross for stengte hoteller opplevd en solid måned på børsen. Ved å ha sikret både en emisjon, samt diverse kredittfasiliteter har aksjen lagt på seg over 30 prosent i mai måned. Omsetningen er det heller ingen ting å si på, da denne har blitt handlet 20-40 prosent mer enn daglig snitt i 2019. Selskapsspesifikke nyheter, kombinert med stor interesse tiltrekker også profesjonelle tradere. Noe man ser av handelsmønsteret, sier Mads Johannesen, Investeringsøkonom i Nordnet.

• I tillegg til Scandic Hotels, ser vi også en svært høy aktivitet i Kongsberg Automotive. Det har lenge vært kjent at selskapet har hatt behov for frisk egenkapital, og i løpet av mai måned ble det kjent at selskapet fikk hentet 700 millioner kroner på 10 øre. Dette tilsvarte en utvanning på 94 prosent fra markedskurs, og aksjen har således svingt kraftig både for og etter denne nyheten ble kjent.

Mai måned har vært preget av høy aktivitet i yndede «tradingaksjer» som Equinor og Norwegian Air Shuttle og Investeringsøkonomen forteller om høye volumer i spesifikke aksjer.

• Equinor har over lang tid vært en tradingfavoritt blant våre mest aktive kunder. Dette har sin forklaring i at dette er en av aksjene med best likviditet, og gjør det mulig å handle omsette store volumer på relativt kort tid, forteller Johannesen.

• Man ser samme tendens i Norwegian, som har vært preget av ellevill aktivitet siden selskapet kommuniserte ut sin refinansieringsplan. Det vil gjennom året bli konvertert milliarder av nye aksjer som vil komme ut i markedet i flere transjer. Til tross for dette virker markedet å ha stor tro på Norwegian fremover, fortsetter Investeringsøkonomen.

Troen på coronavaksine sender BerGenBio høyt opp på listen

Tidlig i mai måned ble det klart at BergenBio ble utvalgt til å delta i en klinisk studie for å utbedre en potensiell coronavaksine. Dette, kombinert med en kapitalinnhenting pålydende 500 millioner kroner bidro til at aksjen ble høyt omsatt i mai måned.

• Til tross for en emisjon som ble gjort på 37,5 kroner som var noe under markedspris, har aksjne lagt på seg over 120 prosent i løpet av mai måned. Dette har ikke gått upåvaktet hen blant våre tradere og vi ser at BerGenBio er høyt oppe på omsetningslisten, avslutter Nordnet økonomen.
Omsatt verdipapir Omsatt i Norske Kroner
Scandic Hotels Group AB 771 015 833
Kongsberg Automotive 565 375 006
Equinor 499 466 020
Norwegian Air Shuttle 276 138 328
DNB 212 154 549
BerGenBio 180 156 432
Frontline 143 471 792
Nordic Nanovector 136 042 951
Bouvet 122 037 096
Aker BP 121 156 801

For mer informasjon, kontakt:
Mads Johannesen, Investeringsøkonom Nordnet Norge, tel. 936 583 83
E-mail: mads.johannesen@nordnet.no

Nordnet er en digital bank for sparing og investeringer som opererer i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Med brukervennlighet, tilgjengelighet, et bredt tilbud og lave priser, gir vi kundene våre muligheten til å nå sine ambisjoner som sparere. Besøk oss på www.nordnet.no, www.nordnetab.comwww.nordnet.se, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.