2014-06-18

Ruotsalaiset sijoittajat hylkäämässä Nokian – luottavat Wahlroosiin

Nettipankki Nordnet selvitti ruotsalaisten piensijoittajien omistuksia Helsingin pörssistä. Fortum on syrjäyttänyt Nokian omistetuimpana Suomi-osakkeena eri salkkujen lukumäärällä mitattuna. Ruotsalaiset tekevät keskimäärin suurimmat sijoituksensa Björn Wahlroosin luotsaamaan Sampoon.

Suomi–Ruotsi -maaottelu ilmeni takavuosina kiivaana Nokian ja Ericssonin välillä. Suurta huomioarvoa kaikissa Pohjoismaissa menestysvuosinaan niittänyt Nokia on matkaviestintoiminnosta luopumisen jälkeen menettänyt houkuttelevuuttaan ruotsalaisten sijoittajien silmissä.

Fortum syrjäytti Nokian ykkössijalta

Nokian hohto kansanosakkeena on rapissut vauhdikkaan ja vaarallisen kuluttajaliiketoiminnan siirryttyä Microsoftin syleilyyn. Ulkomaisille sijoittajille viimeinen niitti oli, kun yhtiö jätti sijoittajat osingoitta viime vuonna.

Eri salkkujen lukumäärällä mitattuna Nokian ohi ja ykköseksi on kiilannut energiayhtiö Fortum, joka tunnetaan Ruotsissa muun muassa omistusosuuksistaan Oskarshamnin ja Forsmarkin ydinvoimalaitoksista, sähkön jakeluverkostostaan sekä tuulivoimahankkeistaan.

Seuraavassa on listattu ruotsalaisten piensijoittajien omistukset Helsingin pörssistä suuruusjärjestyksessä eri salkkujen lukumäärän mukaan. Suluissa on ilmoitettu salkkukohtainen mediaaniomistus euroissa. Ensin mainittu yhtiö on omistetuin.

Fortum (2821 euroa)
Nokia
(742 euroa)
Sampo
(3709 euroa)
Outokumpu
(1612 euroa)
Metso
(1987 euroa)
Kone
(3082 euroa)
Nokian Renkaat
(1946 euroa)
Valmet
(492 euroa)
Wärtsilä
(2001 euroa)
YIT
(1648 euroa)

– Ykköstilan vallannut Fortum maksoi omistajilleen Euroopan kahdesta taantumasta huolimatta jopa hämmästyttävän tasaista euron osakekohtaista osinkoa joka vuosi aikavälillä 2008–2012. Tänä keväänä Fortumin osinko nousi jopa kymmenellä prosentilla. Ulkomaiset sijoittajat näkevät Fortumin kuuden prosentin osinkotuoton vakaaseen korkosijoitukseen verrattavissa olevana turvasatamana, kommentoi Nordnet Suomen osakestrategi Jukka Oksaharju.

Vetävätkö ruotsalaiset jälleen pidemmän korren?

– Suomalaisten piensijoittajien keskuudessa Nokia on ymmärrettävästi hallinnut jo vuosien ajan selvällä marginaalilla ykkössijaa omistetuimpien osakkeiden listauksessa. Nokian vaikeuksienkin hetkillä usko on voittanut järjen kotimaassa. Nuori sijoittajakulttuurimme näkyy esimerkiksi siinä, että suomalaisten piensijoittajien tämän hetken kolmanneksi omistetuimmaksi osakkeeksi on noussut Talvivaaran kaltainen, valtiota viimeisenä oljenkortenaan kosiskeleva epäonnistuja. Ilman sinivalkoisia tunteita sijoittavat ruotsalaiset antavat suomalaisille oppitunnin paitsi markkinataloudesta, myös konservatiivisesta ja menestyksekkäästä taloudenpidosta, jatkaa Oksaharju.

Wahlroos saa ansaitsemansa arvostuksen Ruotsissa

– Nordean hallituksen puheenjohtajana profiloituneen, omistaja-arvon jatkuvaa kasvuagendaa ajavan Björn Wahlroosin kyyti kelpaa ruotsalaisille. Sampo on ruotsalaisten piensijoittajien kolmanneksi omistetuin Suomi-osake eri salkkujen lukumäärällä mitattuna. Huomionarvoista on, että ruotsalaisten sijoittajien salkkukohtainen keskiomistus on juuri Sammossa korkein Helsingin pörssiin tehdyistä sijoituksista. Suomalaisten piensijoittajien keskuudessa Sampo on eri salkkujen lukumäärällä mitattuna omistustilastoissa vasta sijalla kymmenen. Länsinaapurissa kansankapitalismi ja yrittäjyydelle myönteinen ilmapiiri voittavat kateuden, ja ruotsalaiset kotitaloudet haluavat seurata Wahlroosin rikastumista mieluummin viereiseltä istumapaikalta kuin kitistä resiinan penkiltä, summaa Oksaharju.

Lisätietoja antaa:
Jukka Oksaharju, Nordnet Suomen osakestrategi
050 376 0589 / jukka.oksaharju@nordnet.fi

Tilastotiedot on kerätty Nordnetin ruotsalaisten asiakkaiden joukosta 16. kesäkuuta 2014.

Nordnet is a Nordic online bank with about 483,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We provide services that simplifies savings and loans. With a modern and smart approach, we focus on active savers. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.