2011-02-11

Säästäjien strategia: Myy sähköä ja jalometalleja

Pohjoismaiset säästäjät ja sijoittajat uskoivat joulukuussa sähkön hinnan putoavan. Strategia osoittautui oikeaksi ja tammikuussa sijoittajat kotiuttivat voittoja. Pohjoismaalaisten optimismi osakkeisiin näkyi luottamuksena OMX-indeksiä sekä kullan ja hopean hintaa seuraaviin tuotteisiin. Nämä ovat keskeiset havainnot internetpankki Nordnetin tammikuun tilaistoista.

– Sähkön hinta putosi tammikuussa, kun sää oli hieman lämpimämpi ja vesivarantojen uskottiin riittävän kevääseen asti. Tämän takia sähkön hintalaskua veikkaava Bear El H nousi noin 33 % tammikuussa. Sijoittajat kotiuttavat nyt tammikuussa ansaittuja voittoja, kertoo piensijoittajien asiamies Juha Raumolin Nordnetistä.

-Lisäksi näimme, että pohjoismaalaiset luopuivat kullan ja hopean hintaa seuraavista rahastoista ja sertifikaateista. Positiivinen vire USA:ssa ja paremmat talouden näkymät ovat vaikuttaneet kullan hinnan laskuun. Kultaan sijoitetaan usein epävarmoina aikoina. Hopean hinta nousi historiallisen korkealle vuonna 2010. Tammikuussa säästäjät ja sijoittajat myivät omistuksiaan etenkin korkeiden hintojen takia, kertoo Raumolin.

Pörssinoteerattujen rahastojen tilastoissa pohjoismaalaiset luottivat osakemarkkinoiden nousuun ja etenkin Ruotsin OMXS30-indeksiin. Pohjoismaiselle listalle nousi myös Helsingin pörssissä noteerattu OMXH25-indeksiosuusrahasto. Markkinoilla vallitsee positiivinen usko Helsingin pörssiin. Säästäjät ovat valmiita hyväksymään korkeamman riskitason parempaa tuottoa metsästäessään. Riskiä otetaan esimerkiksi vivutettujen tuotteiden kautta, kun uskotaan markkinoiden kehittyvän tiettyyn suuntaan, Raumolin sanoo.

MYYDYIMMÄT INDEKSITUOTTEET KOHDE-ETUUS LIIKKEELLELASKIJA VIPU ARVOPAPERI
MARKET VECTORS RUSSIA Venäjä Market Vectors ETF
DB X-TRACKERS MSCI RUSSIA Venäjä db x-trackers ETF
DB X-TRACKERS FTSE XINOA CHINA 25 Kiina db x-trackers ETF

Tilasto perustuu Nordnetin noin 365 000 pohjoismaalaisen asiakkaan tammikuun kauppoihin.

Lähde: Nordnet | Lisätietoja antaa: Juha Raumolin, Nordnetin piensijoittajien asiamies +358 9 6817 8676, +358 50 500 4525

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 365,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Filer