2020-12-29

Spararna blickar mot tillväxtmarknader

Nervositeten på marknaderna tilltog något i december, inte minst sedan ett nytt muterat virus upptäckts i Storbritannien. Men spararna behåller optimismen och tror på fortsatt sektorrotation i vaccinets spår.

- Amerikansk tech säljs av, samtidigt som det finns en tro på att 2021 kan bli tillväxtmarknadernas år, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

Under årets sista månad blickade spararna framåt för att positionera sig rätt inför 2021. I ekvationen finns dels optimismen kring vaccinutrullningen och låga räntor, dels den ökade smittspridningen och det muterade viruset.

– Fyra av de tio mest nettosålda fonderna i december är techfonder. Techsektorn och USA har gått så oerhört bra under 2020, och självklart kommer digitalisering att fortsätta vara en megatrend. Men man bör nog vara ödmjuk och inte hoppas att techtåget stormar fram med lika hög hastighet också nästa år. Snarare kan vaccinet göra att det är andra sektorer och länder som tar plats i rampljuset, säger Frida Bratt.

En fondtyp som spararna tror på är tillväxtmarknadsfonder.

– Tillväxtmarknader har hämtat sig i pandemins spår, men inte alls som exempelvis USA. 2021 kan tillväxtmarknader, och framför allt Kina, vara intressanta. Flera tillväxtmarknader drar också nytta av att dollarn fallit, eftersom de inte sällan har stora skulder i dollar, säger Frida Bratt.

Också hållbara fonder fortsätter att köpas. Antalet ägare i fonden Handelsbanken Hållbar Energi via Nordnets plattform har ökat med inte mindre än 650 procent i år.

– Hållbart sparande har långe varit populärt som en del i en stor megatrend. Men i samband med att stimulanspaket med grön profil aviserades, inte minst av USA:s blivande president Joe Biden, har aktier och fonder inom framför allt förnyelsebar energi blivit rena raketerna, säger Frida Bratt.

Mest handlade fonderna hos Nordnet i december:

Mest köpta Mest sålda
Spiltan Aktiefond Investmentbolag Länsförsäkringar Fastighetsfond
Länsförsäkringar Global Indexnära Swedbank Robur Räntefond
Swedbank Robur Ny Teknik Swedbank Robur Technology
Länsförsäkringar Tillväxtmarknader Indexnära Carnegie Investment Grade
Handelsbanken Hållbar Energi Lannebo Teknik
Swedbank Robur Access Asien SEB Sverigefond Småbolag
TIN Ny Teknik BGF World Technology
Spiltan Räntefond Sverige Rhenman Healthcare Equity
Öhman Etisk Emerging Markets Franklin Technology
SPP Aktiefond Global AMF Räntefond Mix

För mer information, kontakta:
Frida Bratt, sparekonom Nordnet, 076 495 92 12
E-post: frida.bratt
@nordnet.se

Nordnet är en ledande nordisk digital plattform för sparande och investeringar. Genom innovation, enkelhet och transparens utmanar vi traditionella strukturer och ger privata sparare tillgång till samma information, verktyg och service som professionella investerare. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.