2020-05-28

Spararna dumpade räntefonder och Ryssland i maj

Spararna fortsatte i maj att köpa aktiefonder och sälja räntefonder, visar statistik från Nordnet.

-   Man vågar satsa på tillväxtmarknader. Samtidigt hämtar sparare hem vinsten i Ryssland efter den snabba rekylen där, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

Det goda humöret på börsen fortsatte i maj, till följd av en tro på en snabb återhämtning i takt med att allt fler ekonomier öppnas upp.

–   Börsen har rusat snabbt, och det har fått spararna att börja hämta hem lite vinster. Nästan hälften av alla fondaffärer under maj månad var sälj, vilket är en högre andel än under den värsta turbulensen i mars. En hel del sparare tycks passa på att sälja lite efter den remarkabla uppgången, konstaterar Frida Bratt.

Samtidigt tycks ändå optimismen bestå. Trenden med ökade köp i aktiefonder och försäljningar av räntefonder fortsatte i maj. Globalfonder hamnade högst upp i köptoppen.

–   Förutom globalfonder vågade fondspararna också satsa på tillväxtmarknader. I dem får man mycket Kina, som ligger före oss i coronapandemin, men också lite Latinamerika, som ligger efter och där börserna ännu inte har rekylerat upp.

Det har dock Rysslands- och Östeuropafonderna gjort. Moskvabörsen var en av de börser i världen som drabbades värst i turbulensen.

–   Nu har dock Östeuropa och Ryssland också haft en snabb rekyl, och då passar en hel del fondsparare på att sälja, konstaterar Frida Bratt.

Mest handlade fonderna hos Nordnet i maj:

Mest köpta Mest sålda
Spiltan Aktiefond Investmentbolag East Capital Eastern Europe
Länsförsäkringar Global Indexnära Öhman Navigator
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära Amundi Funds Cash USD
TIN Ny Teknik Brummer Multi-Strategy
Swedbank Robur Access Asien SEB Russia
Swedbank Robur Ny Teknik SEB Korträntefond
DNB Global Indeks Handelsbanken Euro Ränta
SPP Aktiefond Global Wells Fargo (Lux) WF Global Opportunities
Spiltan Räntefond Sverige FIM Euro
SEB Sverige Indexfond Nordea Småbolagsfond Norden

För mer information, kontakta:
Frida Bratt, sparekonom Nordnet, 076 495 92 12
E-post: frida.bratt@nordnet.se
Twitter: @fridabratt

Nordnet är en digital bank för sparande och investeringar som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Med användarvänlighet, tillgänglighet, ett brett utbud och låga priser ger vi våra kunder möjlighet att nå sina ambitioner som sparare.
Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.