2019-03-28

Spararna flyr Latinamerika

En lugnare börs i mars fick många att dra ned på risken i sina fondval. Dessutom flydde spararna den latinamerikanska marknaden, som rasat under andra halvan av mars. Det visar statistik bland Nordnets kunder.

- Tidigare stora uppgångar och ny politisk osäkerhet i Brasilien fick många att plocka hem vinsterna, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

Efter en börsstart som heter duga i januari och februari lugnade börsen ned sig i mars. Insikten att decembernedgången nu inhämtats och att konjunkturen under hela årets uppgång fortsatt att visa negativa tecken tycks ha fått investerare att bli mer avvaktande. Detta trots att den amerikanska centralbanken Federal Reserve under månaden meddelat en oväntat duvaktig inställning, där man nu inte ser några räntehöjningar alls framför sig under 2019. Facit för Stockholmsbörsen i mars när några få dagar återstår är en sidledes utveckling på plus minus noll.

Till skillnad mot i februari, då spararna i hög utsträckning exponerade sig mot tillväxtmarknader, valde Nordnets kunder i mars återigen att placera bredare.

Det är en strategi vi sett från spararna tidigare när börsen blir lite osäkrare; man lämnar inte aktiemarknaden men placerar i fonder med bredare exponering, som globalfonder, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

Däremot flydde spararna Latinamerikafonder. Fyra av de tio mest sålda fonderna under månaden är Latinamerikafonder, eller rena Brasilienfonder. Under månaden har Latinamerikaindex, MSCI Latin America, rasat med över fem procent.

Den brasilianska börsen – som under månadens första halva nådde rekordnivåer – har störtdykt efter gripandet av ex-presidenten Michel Temer. Det anses kunna få politiska konsekvenser som faktiskt kan påverka hela landets ekonomi. Osäkerheten i kombination med tidigare uppgångar får många att sälja av och ta hem vinsterna, säger Frida Bratt.

De mest handlade fonderna i mars hos Nordnets kunder i Sverige:

Mest köpta fonder Mest sålda fonder
Spiltan Aktiefond Investmentbolag Handelsbanken Brasilien
Länsförsäkringar Global Index SEB Latinamerikafond
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index    Prior Nilsson Fond Yield
Robur Access Asien Arcturus
Spiltan Räntefond Sverige BL Global Equities
SPP Aktiefond Global UBS ES Brazil
DNB Global Indeks Principal US Equity Fund
Swedbank Robur Ny Teknik Brummer Multi-Strategy 2XL
SPP Aktiefond USA HSBC GIF Brazil Equity
Core Ny Teknik Brummer Multi-Strategy

För mer information, kontakta:
Frida Bratt, sparekonom Nordnet, 076 495 92 12
E-post: frida.bratt@nordnet.se
Twitter: @fridabratt

Nordnet är en digital bank för sparande och investeringar som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Med användarvänlighet, tillgänglighet, ett brett utbud och låga priser ger vi våra kunder möjlighet att nå sina ambitioner som sparare.
Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.