2020-03-31

Spararna hoppades på utdelningsaktier i mars

Mitt under brinnande börskrasch hoppades många sparare att högutdelare skulle kunna agera krockkudde. Bolag som Telia, Volvo och Castellum var de mest köpta under månaden, visar statistik från Nordnet.

–   I den polariserade debatten om utdelningar missar man ofta att många av ”ägarna” är vanliga privatsparare, säger sparekonom Frida Bratt.

Svensk ekonomi har tvärnitat och på oerhört kort tid har vi gått ned i en djup lågkonjunktur, med varsel och permitteringar. I samband med detta har frågan om börsbolagens utdelningar debatterats flitigt.

–   Självklart är det viktigaste att bolaget man investerar i är finansiellt stabilt, och bolagen måste ta höjd för sämre tider, säger Frida Bratt, sparekonom Nordnet.

Men likväl satte många sparare i turbulenta mars månad hoppet till utdelningar. Investor fortsätter att vara den allra mest nettoköpta aktien. Men såväl Volvo, som innan coronakrisen såg ut att återigen komplettera sin ordinarie utdelning med en saftig extrautdelning, som högutdelarna Telia och SEB är nykomlingar högt upp i köptoppen.

–   Det vore huvudlöst att dela ut samtidigt som man tar emot statligt stöd. Men tar man inte emot statligt stöd borde det vara upp till bolaget och dess ägare – och inte politiker – att ta ställning till om den finansiella situationen och utsikterna möjliggör att bolaget delar med sig av 2019 års vinst till spararna, anser Frida Bratt.

–   Sannolikt vore dock den anseendemässiga skadan för exempelvis bankerna att dela ut väldigt stor i den häftiga debatt vi nu fått, och det måste tas i beaktande, säger Frida Bratt.

Castellum är också en av de mest köpta aktierna under månaden. Aktien har liksom i princip allt annat rasat på börsen, men bolaget trotsar det allmänna klimatet och höjer utdelningen. Ända sedan oljepriskraschen, med start den 24 februari, har spararna bottenfiskat Lundin Petrolueum.

–   Den trenden fortsatte under hela mars, säger Frida Bratt.

Mest köpta

Mest sålda
Investor Epiroc
Volvo Stayble Therapeutics
SEB Nordic Entertainment Group
Telia Karo Pharma
Lundin Petroleum Lammhults Design
H&M Saltängen Property Invest
Latour Engelska Skolan
Swedbank Canopy Growth
Castellum Spotify
Industrivärden John  Mattson

För mer information, kontakta:
Frida Bratt, sparekonom Nordnet, 076 495 92 12
E-post: frida.bratt@nordnet.se
Twitter: @fridabratt

Nordnet är en digital bank för sparande och investeringar som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Med användarvänlighet, tillgänglighet, ett brett utbud och låga priser ger vi våra kunder möjlighet att nå sina ambitioner som sparare.
Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.