2019-06-28

Spararna kastar ut hedge- och räntefonder

Världens stora centralbanker har gjort en dramatisk helomvändning. Det får spararna att agera.

Hedgefonder, som oftast inte gynnas av låga räntor, storsåldes i juni, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet Bank.

Handelskrigets befarade effekt på tillväxten samt svårigheter att få upp inflationen har fått Jerome Powell, chefen för den amerikanska centralbanken, att flagga för räntesänkningar. Det har fått börsen att klättra.

Spararna vågade satsa friskt på aktiefonder i juni, främst indexfonder, medan det numera endast finns en räntefond i köptoppen. Det visar att man tror på en helt okej börs framöver, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

De stora centralbankernas agerande bäddar för en ännu längre period med extremt låga räntor. Det ställer till det för flertalet sparprodukter, däribland vissa hedgefonder, beroende på vilken strategi de använder. I juni valde också spararna att storsälja hedgefonder – sex av de tio mest nettosålda fonderna var just hedgefonder.

Innan minusräntans dagar kunder hedgefondförvaltare räkna med att den placeringen som skulle vara säker, obligationerna, åtminstone kunde avkasta en del. Nu är det svårare. Lägg dessutom till att många hedgefonder haft svårt att hänga med när marknaden vänder tvärt, även om hedgefonderna gått lite bättre i år än förra året. Dessutom är det säkerligen färre sparare som, tack vare Feds agerande, ser ljusare på börsen och därför inte tycker sig ha samma behov av att äga hedgefonder.

De mest handlade fonderna i juni hos Nordnets kunder i Sverige:

Mest köpta Mest sålda
Spiltan Aktiefond Investmentbolag Gladiator
Länsförsäkringar Global Index Rhenman Healtcare Equity
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index Pacific Multi Asset
Robur Access Asien Brummer Multi Strategy
Spiltan Räntefond Sverige Brummer Multi Strategy 2XL
DNB Global Indeks UBS Lux Equity China Opportunities
Core Ny Teknik Brummer & Partners Nektar
Spiltan Globalfond Investmentbolag Danske Invest Global Emerging Markets
Swedbank Robur Ny Teknik Fidelity Nordic Fund
SEB Sverige Indexfond Danske Invest US Dollar

F
ör mer information, kontakta:
Frida Bratt, sparekonom Nordnet, 076 495 92 12
E-post: frida.bratt@nordnet.se
Twitter: @fridabratt

Nordnet är en digital bank för sparande och investeringar som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Med användarvänlighet, tillgänglighet, ett brett utbud och låga priser ger vi våra kunder möjlighet att nå sina ambitioner som sparare.
Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.