2015-06-30

Spararna köper aktier med röda prislappar

Under sommarens inledande månad har Stockholmsbörsen varit svajig. Juni inleddes i en nedåtgående trend för att sedan återhämta sig, men falla tillbaka igen efter ökad osäkerhet i Grekland.

Aktiviteten för Nordnets svenska sparare minskade något i juni jämfört med maj, och handeln sjönk med 14 procent. I jämförelse med fjolåret är omsättningen för handel med aktier på fortsätt höga nivåer och ökar med 22 procent i jämförelse med juni 2014.

– Under juni kan vi se det klassiska handlarmönstret där spararna köper månadens förlorare. Aktieintresset är fortfarande stort, och när det blir sommarrea på stora indexbolag passar spararna på att köpa, säger Johan Tidestad, kommunikationschef på Nordnet.

– Vi har sett flera mindre bolag som stigit kraftigt under månaden och vi kan konstatera att spararna nu väljer att ta hem vinsterna. Jag skulle tro att det är en kombination av att Grekland spökar och att spararna anser att aktierna är fullvärderade, fortsätter Johan Tidestad.

Mest nettoköpta aktier Mest nettosålda aktier
ELEKTA B LUNDIN PETROLEUM
AUTOLIV INC SDB SEB A
TELIASONERA AB TELE2 B
SSAB B SWEDBANK AB
KLÖVERN B MYCRONIC AB
INVESTOR B FINGERPRINT CARDS B
ERICSSON B ATLAS COPCO B
TOBII TECHNOLOGY APPLE INC
ICA GRUPPEN KUNGSLEDEN
BIOVITRUM AB INDUSTRIVÄRDEN C

Statistiken som presenteras baseras på Nordnet Banks över 270 000 svenska konton under juni.

För mer information, kontakta:
Johan Tidestad, Kommunikationschef, 0708-87 57 75

Email: johan.tidestad@nordnet.se
Follow us on Twitter @Nordnet

Nordnet is a bank for investments and savings with business in Sweden, Denmark, Finland and Norway. The idea behind Nordnet is to give customers control of their money, and the goal is to become the no. 1 choice for investments and savings in the Nordics. Nordnet AB (publ) is listed in Nasdaq Stockholm. Visit us at www.nordnetbankab.wpengine.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk or www.nordnet.fi.