2015-03-31

Spararna köper banker och H&M

Börsens starka uppgång kom av sig under mars och kurserna rörde sig mestadels sidledes på Stockholmsbörsen. Någon stark negativ trend skapades däremot aldrig under månaden. Riksbankens överraskande extrasänkning av reporäntan kan ha varit en bidragande orsak till att kurserna hållits uppe. De långa räntorna har samtidigt fallit kraftigt och noterat nya bottenrekord.

Aktieomsättningen bland Nordnet Banks svenska privatsparare sjönk något jämfört med föregående månads höga nivå, men låg i paritet med samma månad förra året. Köptoppen dominerades under mars av H&M och bankaktier medan Sandvik och Boliden toppade på säljsidan.

När H&M släppte rapport blev storspelarna på börsen besvikna, trots starka siffror. Oron för att dollarförstärkningen ska drabba bolaget negativt framöver sänkte kursen på börsen. Privatspararna såg däremot ett köptillfälle och storköpte aktier under månaden. Spararna verkar uppskatta kvalité, särskilt när de får lite rabatt, säger Günther Mårder, sparekonom Nordnet Bank.

Precis som föregående månad är det aktier inom industrisektorn som dominerar säljsidan, trots att sektorn visat styrka senaste månaden. Anledningen till uppgången är att de exporttunga bolagen kommer att gynnas av kronförsvagningen, fortsätter Mårder.

Den sektor som spararna ökade mest i under mars var bank. Anledningen är förmodligen att bankaktierna föll tillbaka kraftigt under månaden till följd av räntesänkningen. Bankernas räntenetton förväntas nu sjunka. Men spararna räds inte utvecklingen, avslutar Mårder.

Mest nettoköpta aktier Mest nettosålda aktier
HENNES & MAURITZ B SANDVIK
NORDEA BOLIDEN
HANDELSBANKEN A HEXAGON B
SEB A AXIS
SSAB B ASTRAZENECA
TELE2 B MEDA A
AFRICA OIL LUNDIN PETROLEUM
ICA GRUPPEN TRELLEBORG B
NOVO NORDISK B ALFA LAVAL
LUCARA DIAMOND TETHYS OIL

Statistiken som presenteras baseras på Nordnet Banks över 270 000 svenska konton under mars.

För ytterligare information, kontakta:
Günther Mårder, Sparekonom Nordnet, 0704 – 36 21 44
Twitter: @gunthermarder
Blogg: http://www.nordnetbloggen.se/author/gunther-marder/
Email: gunther.marder@nordnet.se

Nordnet is a Nordic online bank with about 561,400 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We offer private individuals and companies services that make it possible to take control over their financial future. We target conscientious savers in the Nordic countries. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on Nasdaq Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.