2020-11-30

Spararna landade i SAS-aktien under intensiv månad

Positiva vaccinnyheter fick hela börsen att fråga sig om det nu är dags för en rotation, där coronaförlorare i ett slag blir vinnare. Rörelserna satte rejäl fart på spararna.

- Spararna släpper inte tillväxtbolagen så lätt, men storsatsade på flyget, säger Frida Bratt.

Hög aktivitet präglade november månad, som innefattade såväl ett presidentval i USA som negativa nyheter om ökad virusspridning men framför allt; positiva vaccinnyheter.

–  Dagen då Pfizer offentliggjorde sina resultat, den 9 november, slog aktivitetsnivån hos spararna i taket. Aldrig tidigare har så många affärer gjorts på en och samma handelsdag, inte ens under den största turbulensen i våras, säger Frida Bratt.

Rusningen gick bland annat till SAS – flygbolaget är den mest nettoköpta aktien i november och är nu den tredje mest nettoköpta under 2020.

–  Det är förstås en effekt av att vaccinet väcker förhoppningar om att vi så småningom kan lämna pandemin bakom oss, men också en följd av konkurrenten Norwegians problem enligt devisen ”den enes död den andres bröd”. Antalet ägare av SAS-aktien i Sverige via Nordnets plattform har ökat med nästan 320 procent i år, säger Frida Bratt.

Men spararna har trots detta knappast satsat helhjärtat på den omtalade eventuella sektorrotationen, där fokus antas kunna flyttas från tillväxtbolag till konjunkturkänsliga värdebolag i vaccinets spår.

–  Tillväxtraketer som Embracer och Evolution Gaming är några av de absolut mest nettoköpta aktierna, både före och efter Pfizers vaccinnyhet. Pfizer självt återfinns också på köplistan, där kinesiska Tesla-utmanaren NIO är en nykomling. NIO har gått oerhört starkt i år inom ramen för elbilshajpen, säger Frida Bratt.

På säljsidan är trenden tydlig; bank och verkstad säljs av, vilket återigen bekräftar bilden av att spararna bortsett från flygaktierna inte vågar tro på någon omfattande sektorrotation i det här läget.

–  Jag tror det är klokt att inte kasta allt man har för händerna och byta strategi på grund av vaccinnyheterna, även om de är oerhört positiva för börsen. Men innan vaccinet har distribuerats och vi har övertalats att överhuvudtaget ta det så har ett flertal sektorer uppförsbacke i fjärde kvartalet på grund av den tilltagande virusspridningen, konstaterar Frida Bratt.

Mest handlade aktierna bland Nordnets svenska kunder i november:

Mest köpta Mest sålda
SAS H&M
Embracer Group Swedbank
Evolution Gaming Handelsbanken
Pfizer SEB
NIO HiQ
Norwegian Air Shuttle                                           Pandox
Kindred Group Boliden
Investor Sandvik
Kinnevik Trelleborg
SBB Lundin Mining

För mer information, kontakta:
Frida Bratt, sparekonom Nordnet, 076 495 92 12
E-post: frida.bratt@nordnet.se
Twitter: @fridabratt

Nordnet är en digital plattform för sparande och investeringar som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Med användarvänlighet, tillgänglighet, ett brett utbud och låga priser ger vi våra kunder möjlighet att nå sina ambitioner som sparare. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.