2015-04-30

Spararna letar valutavinnare på svängigare börs

Stockholmsbörsen utvecklades starkt under inledningen av april men ett fåtal tyngre nedgångsdagar under slutet av månaden raderade ut hela uppgången. En viktig förklaring till nedgången var Riksbankens överraskande besked att låta reporäntan ligga kvar på -0,25 procent. April var också en rapporttung månad och majoriteten av de storbolag som lämnade rapport under månaden fick även se sina aktiekurser falla under rapportdagen.

Aktiehandeln bland Nordnet Banks svenska kunder var på höga nivåer under april. Jämfört med samma månad året innan steg omsättningen med 40 procent och jämfört med föregående månad ökade omsättningen med 13 procent. Bland de mest köpa aktierna finns flera industriföretag och flera av de bolagen som levererat rapportbesvikelser. Säljsidan domineras istället av aktier som utvecklats starkt under månaden.

– Rapportsäsongen har varit intensiv under månadens andra hälft och det har blivit tydligt att den starkare US-dollarn har fått mycket stor påverkan på exportbolagens resultat. Detta är säkert skälet till att många sparare väljer att köpa industriföretag med global försäljning, säger Günther Mårder, Sparekonom Nordnet Bank.

– För att kunna hitta valutavinnarna så gäller det att förstå hur både kostnads- och intäktsstrukturen ser ut. De bolag som gynnas är de vars produktion och insatsvaror hämtas från Sverige för att sedan säljas globalt, fortsätter Mårder.

– Spararna verkar ha bytt åsikt om bankerna jämfört med föregående månad. Anledningen kan vara att många velat ta del av de höga utdelningarna men nu känner en ökad oro för att en fortsatt minusränta kan drabba bankernas resultat negativt, avslutar Mårder.

Mest nettoköpta aktier Mest nettosålda aktier
AUTOLIV VOLVO B
RATOS B INVESTOR B
ERICSSON B NORDEA
JM ATLAS COPCO A
HENNES & MAURITZ B BOLIDEN
HEXPOL AB LUNDIN PETROLEUM
NOKIA OYJ SEB A
SKF B GETINGE INDUSTRIER B
ABB LTD APPLE COMPUTER
HUSQVARNA B TELIASONERA AB

Statistiken som presenteras baseras på Nordnet Banks över 270 000 svenska konton under april.

För ytterligare information, kontakta:
Günther Mårder, Sparekonom Nordnet, 0704 – 36 21 44
Twitter: @gunthermarder
Blogg: http://www.nordnetbloggen.se/author/gunther-marder/
Email: gunther.marder@nordnet.se

Nordnet is a Nordic online bank with about 570,800 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We offer private individuals and companies services that make it possible to take control over their financial future. We target conscientious savers in the Nordic countries. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on Nasdaq Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.