2019-10-30

Spararna rensar ut guldet

Det goda börshumöret fortsatte i oktober och spararna har satsat friskt på aktiefonder.
-    I takt med att oron lagt sig lite rensar man ut guldet ur fondportföljen, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

Börsen trotsade återigen geopolitiska orosmoment, som turerna i handelskriget och brexit, och hade en lång uppgångssvit under oktober.

–    Vi gick in i rapportperioden med låga förväntningar på bolagen, men höga förväntningar på att centralbankerna ska leverera sina räntesänkningar. Det tycks som att marknaden tror på en mildare variant av avmattning. Samtidigt finns knappast något alternativ till aktier för stora institutionella placerare, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

Den muntrare marknadssynen syns tydligt hos fondspararna, och på de val de gjorde i portföljen i oktober.

–    Både den mest och den näst mest sålda fonden under månaden är en guldfond. Att guldfonder åker ut är ett tydligt tecken på att spararna känner sig allt mer komfortabla med aktiemarknaden och dess fortsatta utveckling, säger Frida Bratt.

Spararna satsade friskt på aktiefonder i oktober, där populära Spiltan Aktiefond Investmentbolag åter hamnade i köptoppen.

–    Globalfonder är fortfarande favoriten, men spararna vågade även satsa på tillväxtmarknadsfonder, säger Frida Bratt.

De mest handlade fonderna i oktober hos Nordnets kunder i Sverige:

Mest köpta  Mest sålda
 Spiltan Aktiefond Investmentbolag  Franklin Gold & Precious Metal Fund
 Länsförsäkringar Global Index  Amundi Funds Equity Global Gold Mines
 Robur Access Asien  Gladiator
 Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index     Artigo Small & Mid Cap
 Spiltan Räntefond Sverige  Skandia Realräntefond
 AMF Räntefond Lång  Alfa Axiom Fund
 SPP Aktiefond Global  Nordea Småbolagsfond Norden
 DNB Global Indeks  Sparinvest Value Bond Global Ethical High Yield
 SPP Aktiefond USA  SEB Bioteknikfond
 Spiltan Globalfond Investmentbolag  Brown Advisory US Smaller Companies

F
ör mer information, kontakta:
Frida Bratt, sparekonom Nordnet, 076 495 92 12
E-post: frida.bratt@nordnet.se
Twitter: @fridabratt

Nordnet är en digital bank för sparande och investeringar som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Med användarvänlighet, tillgänglighet, ett brett utbud och låga priser ger vi våra kunder möjlighet att nå sina ambitioner som sparare.
Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.