2019-09-30

Spararna tror på fortsatt fastighetsrace – säljer fordonsrelaterat

Fastighetsbolagen har gått urstarkt i år, men spararna tror att rallyt kan fortsätta. Däremot säljer man av fordonsrelaterat.

Börsen har varit på muntrare humör i september, och uppgången summeras till fem procent under månaden. Bakom det mer positiva klimatet ligger framför allt centralbankernas stimulanser. Fastighetsbolagen är en sektor som generellt gynnas av låga räntor. Castellum är det mest nettoköpta bolaget i september.

– Castellum är en klassik högutdelare med stabila kassaflöden. Det har diskuterats om fastighetsbolagen är för högt värderade nu, men spararna tror att de kan fortsätta upp lite till. Den ofta stabila utdelningshistoriken hos flera av bolagen lockar dessutom, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

På mållinjen slår också riskkapitalbolaget EQT, som noterades i slutet av månaden, in sig på köplistan.

– Intresset för EQT har varit enormt. Riskkapitalbolagets profil med stabil intjäning i form av förvaltningsavgifter på ett stort förvaltat kapital lockar, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

Med en rapportperiod som strax står för dörren går vi nu in i en period då vinstvarningar kan komma. Flera av de stora svenska exportbolagens har fått se sina konkurrenter i USA och Tyskland vinstvarna under månaden. Framför allt är det fordonsrelaterat som ligger i farozonen.

– Spararna säljer därför av Autoliv och SKF. Främst är det tidigare personbilssektorn som gått trögt, men de vinstvarningar vi fått av bolag på andra marknader visar att avmattningen nu också kan orsaka vinstvarningar inom lastvagnssektorn, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

Bankerna har gått som tåget i september, och Swedbank finns som vanligt med i köptoppen. Men Frida Bratt höjer ett varningens finger inför rapportperioden.

– Bankerna pressas av minusränta, ökade kostnader för regelefterlevnad, penningtvättsanklagelser och ökad konkurrens. Jag tror man som sparare ska vara beredd på att de tuffa tiderna håller i sig för bankerna, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

De mest handlade aktierna i september hos Nordnets kunder i Sverige:

Mest köpta  Mest sålda
 Castellum  Skanska
 Svolder  Nordic Entertaintment Group
 Swedbank  Autoliv
 Investor  Mekonomen
 Latour  Recipharm
 Cibus Nordic Real Estate                 Leovegas
 Bure  SKF
 Nordea  Sintercast
 EQT  ABB
 Sampo  Netflix

F
ör mer information, kontakta:
Frida Bratt, sparekonom Nordnet, 076 495 92 12
E-post: frida.bratt@nordnet.se
Twitter: @fridabratt

Nordnet är en digital bank för sparande och investeringar som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Med användarvänlighet, tillgänglighet, ett brett utbud och låga priser ger vi våra kunder möjlighet att nå sina ambitioner som sparare.
Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.