2010-10-02

Sparerne hamstrer årets fondsraketter

I september måned viste fondssparerne en økt appetitt for vekstmarkeder på bekostning av tryggere plasseringer. Omsetningen hos fondssparerne økte kraftig etter relativt rolige sommermåneder, og nettotegningen var positiv.  Det viser fondsstatistikk fra Nordnet for september måned.

– Fondssparerne er i shoppinghumør og bytter ut sin trygge sommerkolleksjon med en mer fargerik og vekstorientert høstgarderobe. Tryggere investeringer, som rentefond, byttes nå i større grad ut med investeringer i fremvoksende markeder.  I september har sparerne tatt rygg på årets fondsraketter, med investeringer i land som Thailand og Malaysia, og som det siste året har gitt en avkastning på opp mot 50 %, sier Anders Skar, daglig leder i Nordnet Norge.

Utviklingen på verdens aksjemarkeder har så langt i 2010 vært blandet. Norden, med unntak av Norge, skiller seg ut som nesten best i klassen. Tidligere pålitelige vekstmarkeder som Kina og Russland har hengt etter, og best avkastning på sparepengene har man fått om man har valgt litt mer eksostiske markeder som Thailand, Indonesia og India.

Nordnets fondskunder nettokjøpte aksjefond for 12 millioner kroner, og rentefond for 6 millioner kroner i september. På aksjesiden reduserer kundene eksponeringen mot Norge og øker eksponeringen mot de Asiatiske markedene. Også på rentesiden øker fondssparerne risikoen. Det mest kjøpte fondet i september var Alfred Berg Høyrente. Dette er et obligasjonsfond som tar høyere risiko enn de fleste andre obligasjonsfond på markedet.

– Avkastningen i det norske aksjemarkedet har ikke vært tilfredsstillende så langt i år, og fondssparerne selger derfor Norgefond. I stedet velger de å putte pengene i fremvoksende markeder, og da hovedsakelig Asia, sier Anders Skar.

De 10 mest kjøpte fondene i september:

Alfred Berg Høyrente
Fidelity Malaysia Fund
Fidelity Thailand Fund
 DnB NOR Grønt Norden
Alfred Berg Lang Obligasjon
Fidelity Singapore Fund
Salus Alpha Managed Futures
JP Morgan Emerging Markets Equity
Skagen Kon Tiki
Delphi Verden

De 10 mest solgte fondene i september:

Warren Wicklund Norge
Holberg Norge
Skagen Høyrente
Templeton Global Total Return Fund
DnB NOR Aktiv Rente
DnB NOR SMB
Franklin European Small-mid cap Growth
Alfred Berg Kombi
 Holberg Norden
Franklin India

– For den interesserte spareren kan det være verdt å merke seg at et hedgefond for første gang er på listen over de mest kjøpte fondene, nemlig Salus Alpha Managed Futures. Dette er et såkalt UCITS 3 godkjent fond, det vil si et fond som kan markedsføres og distribueres i Norge. Denne typen hedgefond er ikke veldig vanlig i Norge enda, men er et produkt vi forventer å se mer av i tiden fremover, sier Anders Skar.

Statistikken som presenteres baseres på Nordnets 47.000 kunder i Norge i august måned.

Kilde: Nordnet

For ytterligere informasjon, kontakt: Anders Skar, Daglig leder Nordnet Norge, +47 233 330 16 / +47 959 222 77 - anders.skar@nordnet.no.

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 315,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark, Finland, Germany and Luxembourg. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk, www.nordnet.fi, www.nordnet.de and www.nordnet.lu.

Filer