2013-07-31

Stark sommarbörs under svag omsättning

Julibörsen har påverkats av färska kvartalsrapporter och Stockholmsbörsens totalavkastningsindex ökade med cirka sju procent under månaden. En stor del av uppgången kom däremot innan rapportfloden sköljde över marknaden, därefter har uppgången varit mer dämpad. Omsättningen på Stockholmsbörsen var den lägsta hittills i år, vilket också märktes hos privatspararna. I förhållande till juli i fjol var det något fler kunder hos Nordnet som gjorde minst en aktieaffär men snittaffären var samtidigt tio procent lägre än i juli 2012.

H&M var månadens mest sålda aktie. Tvåan på säljtoppen var TeliaSonera där säljtrycket dock var mindre än hälften än i H&M-aktien. Köplistan toppas av Swedbank följt av Sandvik men även krisande CDON tränger sig in på köptoppen.

–  I juni var H&M den näst mest köpta aktien för att därefter bli den mest sålda under juli. Spararna har försökt tajma marknaden och i detta fall har de lyckats, snittavkastningen för de som köpte i juni och sedan sålde månaden efter blev 7,5 procent. Trots att bolagets senaste försäljningssiffror inte nådde upp till förväntan så har aktien passerat årshögstanivåer och många sparare med äldre innehav har även passat på att sälja, säger Günther Mårder, sparekonom på Nordnet Bank.

–  Swedbank fortsätter att attrahera aktiesparare trots att aktien avkastat över 30 procent sedan årsskiftet. Efter kurstappet i samband med rapporten passade många på att köpa på sig fler aktier. Swedbank-aktien är nu en av de aktierna där spararna ökat sina innehav mest hittills i år, fortsätter Mårder.

–  CDON har mest levererat besvikelse senaste tiden och aktien har nästan halverats i värde sedan årsskiftet. Efter nyemissionen i juni har spararna storköpt och trots bolagets litenhet kvalar aktien in som månadens fjärde mest köpta. Kraftig rea i både webbutik och aktie lockar klippare, avslutar Mårder.

Mest nettoköpta aktier Mest nettosålda aktier
SWEDBANK HENNES & MAURITZ B
SANDVIK TELIASONERA
SWEDISH MATCH SKF B
CDON HANDELSBANKEN A
SCANIA B NORDEA
SSAB B LUNDBERGS B
KLÖVERN VOLVO B
MODERN TIMES GROUP B ELEKTA B
ORIFLAME SEB A
SAAB B LUNDIN PETROLEUM

Statistiken som presenteras baseras på Nordnet Banks cirka 230 000 svenska konton.

För ytterligare kommentarer kontakta:
Günther Mårder, Sparekonom Nordnet Bank, 0704 – 36 21 44
Twitter: @gunthermarder