2022-09-03

Stigende bekymring og høj handelsaktivitet blandt private investorer i august

Handelsaktiviteten steg markant blandt Nordnets kunder i august. I gennemsnit steg det daglige antal handler med hele 21 % sammenlignet med juli måned. Aktiemarkederne var præget af store udsving, blandt andet som følge af usikkerhed omkring renter og energipriser samt en række halvårsregnskaber fra velkendte selskaber. Det har sat sit præg på handlerne, hvor mange investorer særligt mod slutningen af måneden valgte at sælge ud og gå kontant.

Handelstallene i Nordnet for august er netop opgjort og viser en stigning i de daglige handler på 21 % i forhold til juli måned. Således blev der i gennemsnit foretaget 43.500 daglige handler i august mod 36.000 i juli. Samtidig er der kommet færre nye penge ind i markedet end normalt. I august var der kun tale om en nettotilgang på 635 mio. kr., hvilket er usædvanligt lavt.

”Der tegner sig et nyt billede, hvor de private investorer tilsyneladende agerer mere forsigtigt, end de plejer. August har været præget af mange køb i starten af måneden og salg i den sidste del. Samlet set har vores kunder stadig købt mere end de har solgt, men store kursudsving og den negative markedsudvikling i slutningen af måneden betyder, at der har været mærkbart flere frasalg og mange har valgt at gå kontant,” siger landechef for Nordnet Anne Buchardt.

På selskabssiden har en række begivenheder også været med til at øge handelsaktiviteten. Flere danske aktier har været i søgelyset i løbet af august og optræder således på top-10-listen over de mest handlede aktier målt på volumen. Bavarian Nordic blev først trukket voldsomt op efter omtale af øget efterspørgsel på vacciner mod abekopper. Sidst på måneden faldt aktien dramatisk flere handelsdage i træk blandt andet som følge af, at WHO gik ud med meddelelse om, at udbrud af abekopper er kommet under langt bedre kontrol.

Novo Nordisk er altid populær hos Nordnets kunder og har i august været i fokus efter positiv omtale af godkendelsesprocessen i forbindelse med et nyt fedmepræparat, der viser lovende takter.

Netcompany skuffede til gengæld voldsomt med deres årsregnskab, hvor ikke mindst medarbejderomsætningen var i fokus. Aktien faldt umiddelbart voldsomt efter den nyhed, hvilket medførte stor handelsaktivitet.

I forhold til udenlandske aktier er det både ”business as usual” og nye højdespringere, der præger toplisterne over de mest omsatte aktier. Som sædvanligt er Nordnets kunder glade for både Tesla, tech-, olie- og medicoaktier. Meme-aktien Bed, Bath and Beyond (BBB) overraskede ved at drøne ind på andenpladsen over mest handlede udenlandske aktier. Aktien har fået meget omtale på internetforummet Reddit og har været gennem både store kursstigninger og fald gennem august. Samlet set er aktien steget med knap 90 % i perioden. Volumenmæssigt er BBB en hel del lavere end nummer et, Tesla. AMC er også på listen, omend med væsentligt mere begrænset volumen.

Mest omsatte danske aktier målt på volumen:

• Bavarian Nordic A/S
  • Novo Nordisk B A/S
  • A.P. Møller – Mærsk B A/S
  • Vestas Wind Systems A/S
  • Ambu A/S
  • Ørsted A/S
  • Pandora A/S
  • Genmab A/S
  • Danske Bank A/S
  •       10. Netcompany Group A/S

Mest omsatte udenlandske aktier målt på volumen:

• Tesla
  • Bed Bath and Beyond
  • Teva Pharmaceutical Industries ADR
  • EQUINOR
  • Meta Platforms A
  • Alibaba Group ADR
  • AMC Entertainment A
  • Apple
  • NORWEGIAN AIR SHUTTLE
  •       10. AKER BP

Nordnet er en ledende nordisk digital platform for opsparing og investering. Gennem innovation, enkelhed og transparens udfordrer vi traditionelle strukturer og giver private investorer adgang til samme information, værktøjer og service som professionelle investorer. Besøg os på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.