2019-03-03

Storkjøp av fond også i februar

Nordnets fondskunder hamstret aksjefond i februar. – 10 prosent børsoppgang i årets to første måneder er uvanlig sterkt. Nå begynner vi å nærme oss toppnivåene fra i høst, men fondskundene ser ikke ut til å ha ikke høydeskrekk, sier Bjørn Erik Sættem, spareøkonom i Nordnet.

Etter en tung høst, har aksjemarkedene fått en rakettstart i 2019. Oslo Børs steg 4,5 prosent i februar og er opp hele 9 prosent så langt i år. Den brede amerikanske aksjeindeksen SP500 steg 3,5 prosent i februar og er opp hele 11,5 % hittil i år. Oslo Børs er ca 8 prosent unna toppnoteringen i fjor høst, mens SP500 har ca 5 prosent igjen til forrige topp.

Nordnets privatkunder vil være med på oppgangen og nettotegnet fond for 176 millioner kroner i februar. Aksjefond ble kjøpt for 153 millioner, rentefond for 18 millioner og kombinasjonsfond for 5 millioner. Dette er nesten like høye tall som i januar.

Positive nyheter om at USA og Kina kan finne en løsning på handelskrigen har dratt børsene videre oppover i februar. Her hjemme har Oslo Børs nytt godt av stigende oljepris.

Kjøper aksjefond på stigende kurser

I stigende markeder kjøper kundene mer aksjefond enn de selger, og motsatt, forteller Sættem. Han viser til at Nordnets privatkunder nettosolgte aksjefond både i oktober og desember, hvor aksjemarkedene falt, mens i månedene før og etter markedsuroen nettokjøpte kundene aksjefond.

Spareøkonomen forklarer at det er vanskelig å slå markedet ved å vekte seg opp og ned i aksjer og aksjefond etter markedsutsiktene, slik mange har en tendens til å gjøre, men at det er naturlig at mange lar seg styre av den kortsiktige børsutviklingen.

Den viktigste beslutningen for å oppnå en god avkastning på lang sikt er å velge høy aksjeandel i all langsiktig sparing. Og det har Nordnets fondskunder forstått, mener han: Gjennomsnittlig aksjeandel blant de norske kundene er over 75 prosent. Resten er rentefond, avslutter han.

Topp 10 nettokjøpte fond i februar:
Nordnet Superfondet Norge
DNB Teknologi
Holberg Kreditt
KLP AksjeGlobal Indeks
Nordnet Smart 15
Fondsfinans Kreditt
HSBC GIF BRIC Equity
DNB Global Indeks
Alfred Berg Gambak
FORTE Obligasjon
Topp 10 nettosolgte fond i februar:
Delphi Nordic
KLP FRN
Holberg Likviditet
DNB Obligasjon
Nordea 1 – Stable Return
DNB Norge Indeks
SKAGEN Vekst
Storebrand Vekst
ODIN Sverige
Arctic Return Class

Bjørn Erik Sættem, Spareøkonom i Nordnet
Mail: bjorn.saettem@nordnet.no

Nordnet er en digital bank for sparing og investeringer som opererer i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Med brukervennlighet, tilgjengelighet, et bredt tilbud og lave priser, gir vi kundene våre muligheten til å nå sine ambisjoner som sparere. Besøk oss på www.nordnet.no, www.nordnetab.comwww.nordnet.se, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.