2013-12-16

Suursijoittaja peesaa Nallea, piensijoittaja luottaa Pekka Perään

Nettipankki Nordnet koosti asiakaskannastaan tilaston, joka paljastaa erot miljonääriasiakkaan ja piensijoittajan sijoittajaprofiileissa. Tilaston mukaan suursijoittaja on varallisuuden puolustaja. Sen sijaan piensijoittaja rakentaa salkkunsa hajautuksen keskitetymmin ja yhtiövalinnat hyökkäävämmin.

Nordnetin tilastojen mukaan ruotsalaiset ja suomalaiset kamppailevat Pohjoismaiden kuninkuudesta suursijoittamisen kategoriassa. Pienen kotipörssin omaavat tanskalaiset ja energia-alan dominoimalla markkinapaikalla sijoittavat norjalaiset omistavat pohjoismaisella tasolla selvästi vaatimattomimmat sijoitussalkut, kun vertailua suoritetaan tuhannen suurimman asiakkaan joukossa maittain.

Nordnetin 1000 suurimman asiakkaan salkun koko keskimäärin
Maa  Markkina-arvo euroa

Ruotsi    1 610 579
Suomi    1 102 248
Tanska     716 257
Norja     653 195

Nordnetin 1000 suurimman asiakkaan salkun minimikoko
Maa  Markkina-arvo euroa

Ruotsi    616 157
Suomi    435 718
Tanska    266 829
Norja    206 896

Suomalaiset jahtaavat väkirikkaampaa länsinaapuria saavuttaakseen Pohjoismaiden ykköstilan. Tavoitteen saavuttamista edesauttaa Nokian nousu pahimmasta ahdingosta. Laajassa mittakaavassa myös muiden kansanosakkeiden, kuten Fortumin, Talvivaaran ja UPM:n kurssinousut kohentaisivat suomalaisten markkina-asemaa välittömästi. Tilastomme paljastaa, että suomalainen piensijoittaja keskittää sijoituksensa naapurimaiden kollegoja vähäisempään määrään eri yhtiöitä, mikä korostaa kansanosakkeiden merkitystä sijoituskulttuurissamme. Järkevänä lähtökohtana olisi kuitenkin osakeomistusten hajauttaminen vähintään kymmeneen eri yhtiöön ja kotimaan ohella myös ulkomaisiin pörsseihin. Helsingin pörssissä esimerkiksi kaikki merkittävät toimialat eivät ole tällä hetkellä edustettuina lainkaan, kommentoi Nordnet Suomen maajohtaja Niklas Odenwall.

Nordnetin tilastojen mukaan suursijoittajat hajauttavat sijoituksensa selvästi laajemmin kuin piensijoittajat. Pohjoismaasta riippuen keskimääräinen piensijoittaja omistaa 3–6 eri yhtiötä. Sen sijaan suursijoittajan salkusta löytyy keskimäärin 17 eri yhtiön osakkeita. Suomessa suursijoittajat hajauttavat pohjoismaista keskiarvoa enemmän omistaen keskimäärin jopa 23 eri osaketta. Yhtiöiden lukumäärällisistä eroista johtuen suursijoittajien varallisuus kehittyy tasaisemmin kuin piensijoittajien enemmän yhtiökohtaista riskiä kantavat salkut. Toisaalta piensijoittajilla on mahdollisuus osua kultasuoneen rajatulla yhtiövalinnallaan.

Suursijoittajien 5 omistetuinta osaketta maakohtaisesti (eri salkkujen lukumäärän mukaan)

Ruotsi                         Norja                            Tanska                             Suomi

Hennes & Mauritz       Norsk Hydro                 Novo Nordisk                   Fortum
Volvo                            Statoil                           Danske Bank                    Nokia
Sandvik                        Marine Harvest            FLSmidth & Co.               UPM
Skanska                       Yara                              Vestas Wind Systems     Sampo
Investor                         DNO International        Maersk                              Metso

Nordnetissä suursijoittajat luottavat yhtiöihin, jotka ovat jo osoittaneet liiketoimintamallinsa toimivuuden. Suursijoittajien eniten suosimat omistuskohteet ovat vakaita osinko-osakkeita, jotka soveltuvat erityisen hyvin varallisuutta turvaavaan sijoitusstrategiaan. Huomionarvoista on myös suursijoittajien taipumus keskittää osakesijoitukset suuriin yhtiöihin, siinä missä piensijoittajat poimivat salkkuunsa myös pieniä ja keskisuuria yhtiöitä. Piensijoittajien yhtiövalinnasta toimii parhaana kotimaisena esimerkkinä tällä hetkellä Talvivaara, joka löysi marraskuun 2013 aikana tiensä valtaosaan Nordnetin uusien asiakkaiden salkuista.

Näyttää siltä, että suursijoittajat tukeutuvat yhtiövalinnoissaan ensisijaisesti kotimaidensa kärkiyhtiöihin. Onkin mielenkiintoista havaita, että pohjoismaisilla osakemarkkinoilla on edelleen merkittävästi tilaa rajat ylittävän kaupankäynnin kasvulle. Hajautushyödyt kannattaa ehdottomasti korjata talteen vähintään pohjoismaisella tasolla. Suursijoittajien keskuudessa omistetuimpia yhtiöitä yhdistää tasainen osingonmaksuhistoria, vahva toimialakohtainen markkina-asema ja suhdanteiden yli voitollinen ydinliiketoiminta. Piensijoittajien käyttäytymisessä on sen sijaan havaittavissa paikoitellen piirteitä vahvan näkemyksen ottamisesta käänneyhtiöiden ja tuoreiden listautujien kohdalla. Kokonaisuutena suursijoittajat pyrkivät turvaamaan ennustettavan osinkovirran, siinä missä piensijoittajat ovat halukkaampia tavoittelemaan tuottoa pikaisella mutta riskipitoisemmalla tavalla osakkeen kurssinousuna, analysoi Nordnet Suomen maajohtaja Odenwall.

Kaikkien asiakkaiden 5 omistetuinta osaketta maakohtaisesti (eri salkkujen lukumäärän mukaan)

Ruotsi                          Norja                     Tanska                            Suomi

Ericsson                       REC                       Vestas Wind Systems     Nokia
Hennes & Mauritz       Statoil                      Novo Nordisk                   Fortum
Volvo                            Norsk Hydro           Danske Bank                   Talvivaara
Boliden                        Telenor                    FLSmidth & Co.               UPM
Sandvik                        Marine Harvest      DSV                                  TeliaSonera

Suomessa Nokia ja Fortum muodostavat Nordnetin asiakassalkkujen kärkikaksikon sekä kaikkien asiakkaiden keskuudessa että suursijoittajien segmentissä. Viime aikoina kärjistyneet Talvivaaran yhtiökohtaiset vaikeudet näkyvät piensijoittajien kasvaneena kiinnostuksena yhtiötä kohtaan. Sen sijaan suursijoittajien keskuudessa Talvivaaran osake ei kohoa kärkisijoille eniten omistettujen yhtiöiden listalla.

Koko asiakaskannan tasolla suurimpien omistuskohteiden listauksessa pistää silmään, että piensijoittajien keskuudessa osingonmaksukyvytön Talvivaara kohoaa omistetuimpien yhtiöiden listauksessa jopa kolmannelle sijalle, mutta suursijoittajien suosima vakaa osingonmaksujyrä Sampo puuttuu piensijoittajien kärkiviisikosta kokonaan. Tilastojen pohjalta vaikuttaa siltä, että miljonääriasiakkaiden raha on keskimäärin kärsivällisempää laatua fokusoituen osinkoaan jo vuosien ajan kasvattaneisiin laatuyhtiöihin. Suuri raha vaatii näyttöjä kannattavasta kasvusta ja kuuntelee parempaa huomista lupaavia Grimmin satuja kriittisellä korvalla, summaa Odenwall.

Lisätietoja antaa:
Niklas Odenwall, Nordnet Suomen maajohtaja
040 565 6043 / niklas.odenwall@nordnet.fi

Nordnet is a Nordic online bank with about 483,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We provide services that simplifies savings and loans. With a modern and smart approach, we focus on active savers. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.