2009-07-30

Svenska fondsparare: Köper Kina och säljer Ryssland

Statistik över fondaffärer under juli månad bland Nordnets kunder visar på ett stort intresse för aktiefonder. Favoritregionen att investera i under månaden har varit Asien, och framför allt Kina. Skagens tillväxtmarknadsfond Kontiki är fortsatt populär och hamnar överst på köplistan, medan samma bolags globalfond placerar sig fyra.

– Kina har under juli seglat upp som fondspararnas favoritregion. Min tolkning är att spararna har tagit fasta på de positiva signaler som skickats angående landets ekonomi, säger Johan Tidestad, Sverigechef på Nordnet. Kina är ett av få länder där BNP-tillväxten väntas öka nästa år, kreditproblemen i landet är små och regeringen har satsat stort på förstärkning av landets infrastruktur.

Sammanställningen av juli månads fondaffärer visar också på fortsatt försäljning av Rysslandsfonder och hedgefonder. Även den tidigare populära kategorin företagsobligationer hamnar på säljsidan under månaden.

– Den trend som inleddes under juni att sälja Rysslandsfonder har fortsatt in i juli. Efter den fantastiskt starka utveckling Ryssland har presterat hittills under året tror jag att spararna helt enkelt tycker att det är dags att kliva av och ta hem vinsten, säger Johan Tidestad. Försäljningarna av hedgefonder tyder också på att spararna anser att det i dagsläget finns mer spännande alternativ, och blickarna riktas nu mot Kina.

Mest köpta fonder

8. Stella Nova Hedgefond
9. Alfred Berg Ryssland
10. Robur Rysslandsfond

Statistiken som presenteras baseras på Nordnets cirka 250.000 depåer under juli månad.

För ytterligare kommentarer kontakta:
Johan Tidestad, Sverigechef Nordnet, 0708-875 775
johan.tidestad@nordnet.se