2012-11-06

Svenskar vill äga aktier i Robyn och Swedish House Mafia

Sångaren David Bowie var den förste kände artist att börsnotera sig och erbjuda köp av obligationer av sig själv. Enligt en ny marknadsundersökning från internetbanken Nordnet finns ett intresse bland svenskar att äga aktier i svenska artister och de som flest skulle vilja investera i är sångerskan Robyn och DJ-gruppen Swedish House Mafia bestående av Axwell, Steve Angello och Sebastian Ingrosso.

Av de 20 utvalda svenska musikstjärnorna vill nästan var femte svensk helst äga aktier i Robyn (19 procent). Populärast bland kvinnliga respondenter var att investera i Robyn (21 procent), följt av Swedish House Mafia och Agnes (båda 9 procent), medan nästan var femte man vill äga aktier i Robyn (18 procent), följt av Swedish House Mafia (11 procent) och Aviicii (8 procent).

– Det främsta skälet att börsnotera sig själv som artist är att finansiera sina kostnader i dag, genom att dela med sig av förväntade framtida intäkter. Det fungerar ungefär som ett lån med osäker ränta, säger Günther Mårder, sparekonom på Nordnet.

– Inom musikindustrin är det ytterst sällsynt att finansiera framtida karriärer på detta sätt men inom travbranschen är fenomenet vanligt. Det är tänkbart att intresset kommer att stiga framöver. Som privatinvesterare ska man däremot komma ihåg att denna typ av investering är förenad med stora risker och därför är det viktigt att använda både hjärta och hjärna innan man beslutar sig för att köpa, fortsätter Mårder.

Det finns även geografiska skillnader. I Sydsverige är skånska rapparen Timbuktu populär (11 procent), medan Icona Pop var mest omtyckt i Norra Mellansverige (8 procent), i Småland med Öland och Gotland var Agnes populär (10 procent), och i Mellersta Norrland sticker Stiftelsen ut (8 procent).
Vilka artister man vill investera i skiljer sig även i olika åldergrupper. Det är tydligt att15-22-åringar gillar housemusik, Aviicii är klart populärast (23 procent) följt av Swedish House Mafia (21 procent). I ålderskategorin 56-80 är det dock Robyn som vinner (22 procent), följt av Agnes (9 procent).

– Den totala svenska musikbranschen omsätter årligen över fem miljarder kronor och växer, dessutom har regeringen som mål att fördubbla musikexporten. Det är en stor industri och därför ökar naturligtvis intresset för att ta del av kakan, avslutar Mårder.

De 5 populäraste artisterna av 20 utvalda musiker:
1. Robyn (19 procent)
2. Swedish House Mafia (10 procent)
3. Aviicii/Agnes/Timbuktu (6 procent)
*Det mest återkommande fritextsvaret på frågan var ABBA.

Marknadsundersökningen genomfördes av Cint under vecka 35. Frågorna ställs via en webbpanel till ett representativt urval av Sveriges befolkning. Frågorna besvarades av 1055 respondenter, vars distribution motsvarar svenska riket avseende variablerna kön, ålder och region.

För ytterligare kommentarer kontakta:
Günther Mårder, Sparekonom Nordnet, 0704 – 36 21 44
gunther.marder@nordnet.se

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 435,600 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.