2020-04-29

Teknikfonder lockade i rekylen

Berg- och dalbanan på börsen i april fick spararna att hoppa på teknikfonder och sälja hedgefonder, visar statistik från Nordnet.
- En hel del techbolag har stått pall i raset och dessutom gasat med i rekylen, och det reflekteras i spararnas fondval, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

April bjöd på en börsrekyl utan dess like, som en följd av stora stimulanspaket från världens centralbanker i kombination med signaler om att ekonomier så smått börjar öppna upp.

–   I turbulensen har en tydlig strategi varit att satsa på techbolag, och den tendensen ser vi också i fondvalen. Teknikfonder, som såldes av brett i början av turbulensen som en följd av att också techjättarna drogs med i börsfallet, har varit populära köp i april. Bolag som Microsoft och Netflix hämtade ju snabbt igen fallet och har sedan stigit som raketer i rekylen, säger Frida Bratt.

Men visst fortsätter en hel del sparare att köpa brett.

–   Framförallt ser vi att det är månadssparare som suttit still i båten under raset och lugnt fortsatt att fylla på i sina globala indexfonder. Det kräver is i magen när det blinkar blodrött, men är en klok strategi i ett långsiktigt sparande, säger Frida Bratt.

Under mars storsålde spararna företagsobligationsfonder, som hade en tuff månad. Spiltan Högräntefond fortsätter att vara den mest sålda fonden även i april. Men på säljlistan återfinns också hedgefonder.

–   Hedgefonder är dyra och har nog främst setts som en parkering i oron. När börshumöret ljusnade rejält i april fick hedgefonderna därför stryka på foten, säger Frida Bratt.

Mest handlade fonderna hos Nordnet i mars:

Mest köpta

Mest sålda
Länsförsäkringar Global Indexnära Spiltan Högräntefond
Spiltan Aktiefond Investmentbolag Öhman Räntefond Kompass Hållbar
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index Rhenman Healtchcare Equity
Robur Access Asien Gladiator
SPP Aktiefond USA Brummer Multi-Strategy
SPP Aktiefond Global Adrigo Small & Mid cap
Swedbank Robur Ny Teknik Strand Småbolagsfond
TIN Ny Teknik Cicero Sverige
SEB Sverige Indexfond Atlant Protect
DNB Global Indeks Heptagon Harvest China

För mer information, kontakta:
Frida Bratt, sparekonom Nordnet, 076 495 92 12
E-post: frida.bratt@nordnet.se
Twitter: @fridabratt

Nordnet är en digital bank för sparande och investeringar som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Med användarvänlighet, tillgänglighet, ett brett utbud och låga priser ger vi våra kunder möjlighet att nå sina ambitioner som sparare.
Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.