2008-12-01

Telekom, råvaror och Volvo i fokus

Den höga aktiviteten bland Nordnets kunder fortsätter även under november 2008. Mest köpta aktien under månaden var Volvo, och högst upp på säljlistan återfinns folkaktien Ericsson.

– På säljsidan finns förutom Ericsson både Telia och Tele2. Våra kunder känner en oro inför utvecklingen inom telekombranschen i och med Nokias vinstvarning i mitten av november, och de dystra utsikterna inför 2009, säger Johan Tidestad, Sverigechef på Nordnet.

Den mest populära aktien att investera i för Nordnets kunder under november var Volvo.

– Beträffande Volvo så ser våra kunder uppenbarligen att aktien har kommit ner på en attraktiv nivå. Hela fordonsindustrin är krisvärderad för tillfället, och våra kunder verkar ha åsikten att svenska lastvagnar inte ska värderas på samma nivå som amerikanska personbilar, säger Johan Tidestad.

Intresset för olje- och råvaruaktier bland Nordnets kunder håller i sig. På listan över mest köpta aktier finns på andra- och tredjeplats oljebolagen West Siberian och Vostok Gas, och lite längre ner på listan finns Boliden och Lundin Mining.

– Att olje- och råvaruaktier är bland de mest köpta ser jag dels som ett uttryck för att det helt enkelt är spännande aktier. Det händer mycket i dessa branscher och bolag just nu, och medvetandet om oljepris och liknande faktorer är högt. Dessutom har aktierna fallit otroligt mycket i pris, vilket gör att värderingen är attraktiv, fortsätter Johan Tidestad.

Mest köpta aktier

8. Ratos
9. SCA
10. Holmen

Statistiken baseras på Nordnets cirka 220 000 konton under november månad.

Filer