2015-11-30

Telia lockar sparare tillbaka till svenska marknaden

November bjöd på en lugn börs. Sänkta vinstprognoser och sämre industrikonjunktur än väntat dämpade börshumöret. Men svenska aktier lockade ändå spararna.

Aktiviteten var fortsatt hög bland svenska sparare, som valde att sälja av utländska aktier och vända hemåt. Ett pressat Telia dök upp som oväntad etta bland de mest köpta aktierna.

Telias problem i Centralasien och amerikanska skadeståndskrav avskräcker inte spararna. En tillbakapressad aktiekurs och fortsatt hög utdelning lockar många sparare till aktien nu, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

På säljsidan hittade man ovanligt många, fyra av tio, utländska bolag. Samtidigt finns svenska Atlas Copco och Sandvik med på topp tre.

Trots en bra period för gruvutrustningsaktierna så valde spararna att sälja både Atlas Copco och Sandvik, förmodligen påverkade av gruvindustrins svaga framtidsutsikter, säger Joakim Bornold Sparekonom på Nordnet.

Mest nettoköpta aktier Mest nettosålda aktier
TELIASONERA AB ATLAS COPCO A
HENNES & MAURITZ B FINGERPRINT CARDS B
TOBII TECHNOLOGY SANDVIK
VOLVO B ALPHABET C
ANOTO GROUP NOVO NORDISK B
LUCARA DIAMOND CORP DANSKE BANK
VOLKSWAGEN VZ. SEB
NCC B FACEBOOK INC
POWERCELL SWEDEN LUNDIN PETROLEUM

Statistiken som presenteras baseras på Nordnets över 270 000 svenska konton under november.

För ytterligare kommentarer kontakta:
Joakim Bornold, sparekonom Nordnet, 0700-99 02 99
E-post: joakim.bornold@nordnet.se
Twitter: @JockeNordnet

Nordnet är en bank för investeringar i aktier och fonder som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Idén bakom Nordnet är att ge kunderna kontrollen över sina pengar och investeringar, och målet är att bli förstahandsvalet för sparande i Norden. Nordnet AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm. Besök oss på www.nordnetbankab.wpengine.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.

Filer