2022-11-30

Trendbrott: Spararna doppar tårna i tillväxt

Börsuppgången har gjutit mod i spararna, visar Nordnets statistik över aktiehandeln för november.

- Parallellt med att defensivt köpts i uppgången ser vi att vissa tillväxtaktier också börjar tas in i värmen, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

En amerikansk inflationssiffra lägre än väntat satte ytterligare fart på börsen i november.

– I uppgången i kölvattnet av den amerikanska inflationssiffran kunde vi se att aktiviteten bland spararna direkt ökade. Vanliga köp var då defensiva aktier som Telia och Tele2 och det är också aktier som hamnar i köptoppen för månaden. Efterfrågan på defensiva utdelningsaktier har ökat, och kanske säger det något om hur spararna ser på uthålligheten i uppgången, säger Frida Bratt.

Samtidigt ses också en annan trend.

– De tidigare heta serieförvärvarna, så som Embracer och Storskogen, har varit ute i kylan större delen av 2022, men börjar nu så smått plockas in i värmen av spararna igen.

Hon fortsätter:

– Tillväxtaktier har generellt pressats hårt, men har sedan legat i framkant i de senaste två månadernas rekyl. Nu vågar spararna doppa tårna på förhoppningen om att räntehöjningscykeln snart är över, och därmed också kräftgången för tillväxtaktier.

Samtidigt är det andra tillväxtaktier som får stryka på foten.

– Flera aktier inom spelsektorn finns på säljlistan. I Betsson vill många hämta hem uppgången i aktien efter den omvända vinstvarningen tidigare i höst. I fallet Kambi var rapporten för tredje kvartalet en besvikelse samtidigt som en del investerare satsat på aktien som en uppköpskandidat, men nu möjligen tappat tålamodet, säger Frida Bratt.

Mest handlade aktierna bland Nordnets svenska kunder i november:

Mest köpta Mest sålda
Investor Hufvudstaden
SBB Dometic
Embracer Solid Försäkringsaktiebolag
Tele2 Scandi Standard
Intrum Betsson
Orrön Energy Kambi
Tesla Netflix
Telia Company Danske Bank
Infineon Technologies Autoliv
Latour AMC