2015-08-31

Trendigt med tråkaktier

Augusti blev en händelserik månad för de svenska spararna. En inledande period av lugn ersattes av både kursfall och rekyler när Kina höll i taktpinnen för utvecklingen på världens börser.

Handelsaktiviteten i augusti var mycket hög. Vissa sparare såg den negativa utvecklingen som ett bra köpläge, medan andra tog det säkra före det osäkra och sålde sina innehav. På köplistan dominerar bolag med stabil verksamhet och hög direktavkastning.

Spararna plockar upp stabila bolag som har haft en usel månad på börsen, men som har gett bra avkastning på längre sikt. TeliaSonera är högst på köplistan. När det blåser hårt på aktiemarknaden är det trendigt att vara tråkig och betala hög utdelning varje år. Sandvik är en mer opportunistisk affär, där spararna tror att vd-bytet kommer att kunna vända den dåliga aktieutvecklingen, säger Johan Tidestad, kommunikationschef på Nordnet.

Klädbolagsjätten H&M är den mest sålda aktien under månaden.

H&M är den mest sålda aktien i augusti. Bolaget presenterade mycket starka försäljningssiffror för juli och spararna sålde på den positiva kursreaktion som följde, säger Johan Tidestad.

Mest köpta aktier Mest sålda aktier
TeliaSonera H&M
Sandvik Skanska
Investor Elekta
Volvo Wallenstam
Atlas Copco SKF
Autoliv Swedbank
Nordea Trelleborg
ABB Nokia
Industrivärden Hemfosa
Securitas Electrolux

Statistiken som presenteras baseras på Nordnet Banks över 270 000 svenska konton under augusti.

För mer information, kontakta:
Johan Tidestad, Kommunikationschef, 0708-87 57 75

Email: johan.tidestad@nordnet.se

Nordnet är en bank för investeringar i aktier och fonder som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Idén bakom Nordnet är att ge kunderna kontrollen över sina pengar och investeringar, och målet är att bli förstahandsvalet för sparande i Norden. Nordnet AB (publ)är noterat på Nasdaq Stockholm. Besök oss på www.nordnetbankab.wpengine.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.